Ana Sayfa
�ns�z
1.Say� ��indekiler
1.Say�daki Yazarlar
�lanlar & Duyurular
Tan�t�mlar & Konferanslar
MP3 format�nda
 
Sitede Yaz�lar�n�z�n Yay�nlanmasini �stiyor musunuz?
Bas�nda T�rk �slam Birli�i
 

Yazar, Milli Gazete

Mehmet �evket EYG�

1933 y�l�nda Zonguldak�ta do�du. Galatasaray Lisesi�nde ��renim g�rd�kten sonra Ankara �niversitesi Siyasal Bilimler Fak�ltesinden mezun olan Eygi, bug�ne dek �e�itli yay�n organlar� arac�l���yla binlerce makaleye imza atm��t�r. Halen Milli Gazete�de k��e yazarl��� yapmaktad�r.

 

T�RK D�NYASINA BAKI�

Balkanlardan Do�u Sibirya'n�n buzlu derinliklerine kadar uzanan �ok geni� bir co�rafyada T�rkler ya��yor, T�rk�enin �e�itli leh�e ve kollar� konu�uluyor. Tarihte Osmanl� �mparatorlu�u gibi b�y�k devletler kurmu�, b�y�k ve parlak medeniyetler geli�tirmi� olan T�rk d�nyas� zaman�m�zda ne yaz�k ki, �e�itli zaaflar ve gerilikler sergilemektedir. Bu zaaf ve geriliklerin belli ba�l�lar�n� s�ralayal�m:

 

BA�IMSIZLIK VE S�YASET KONUSUNDA

Sovyetler Birli�inin y�k�lmas�ndan ve Rus neo-emperyalizminin ��kmesinden sonra hayli T�rk devleti kurulmu�tur ama ba��ms�zl�k sadece bir �lkeye ve s�n�rlara sahip olmak, kendi paras�, kendi milli te�kilat� bulunmak gibi unsurlarla tamamlanm�� olmaz. Bug�n d�nyada nice s�zde ba��ms�z devlet ve �lke vard�r ki, ya bir gizli s�m�rge, yahut da bir auto-colonie'dir. 19. ve 20. as�rlarda T�rk d�nyas� �e�itli tarihi ar�za ve kazalara u�ram��; siyaset, devlet ve k�lt�r devaml�l���nda kopukluklar olmu�tur. Bu ar�zalar giderilmedik�e, bu kazalar tamir edilmedik�e ve tarihi devaml�l�k �izgi ve mecras�na d�n�lmedik�e; g��lenmek, tam manas�yla h�r ve ba��ms�z olmak m�mk�n de�ildir.

Do�u T�rkleri tarihin eski �a�lar�nda �inlilerin tesir ve n�fuzu alt�na girerek bozulmu�, yak�n tarihlerde Ruslar�n bask� ve boyunduru�una esir olmu�tur. Bat� T�rkleri ise son as�rda, i�lerindeki iki kimlikli, d��tan M�sl�man ve T�rk g�r�nen, as�l kimlikleri ise Yahudili�in bir mezhebi ve kolu olan Sabetayc�lar�n tesir, n�fuz ve hakimiyeti alt�na d��m��t�r.

�u anda, eskiden Sovyet kolonisi olan Orta Asya T�rk devletlerinde b�y�k ve a��r bir Yahudi tesir ve bask�s� h�k�m s�rmektedir. Bu Yahudilerin bir k�sm� belli ve a��k Yahudidir, bir k�sm� ise crypto-Yahudidir.

 

D�N KONUSUNDA

T�rkler, �slam dini ile �ereflendikten sonra b�y�k ve g��l� devletler kurmu�lar, tarihte b�y�k roller oynam��lard�r. �slam T�rklere sadece �eref kazand�rmam��, g�� ve �st�nl�k de kazand�rm��t�r. T�rkler as�rlar boyunca �slam'�n bayraktar� olmu�lar, d�nyan�n �� k�tas�nda i'la-y� kelimetullah u�runda gayret sarfetmi�ler, hizmet ve f�tuhatta bulunmu�lard�r.

T�rklerin d��manlar�, onlar� g��s�z ve zelil hale getirmek i�in �slam'a olan ba�l�l�klar�n� gev�etmeye �al��m��lar, son y�z y�l i�inde bu tahrip faaliyetinde hayli ba�ar�l� olmu�lard�r. Bir kavim, kendisine �eref, izzet, �st�nl�k, g�� veren bir dine ve medeniyete arka �evirirse ak�beti zillet, esaret, zaaf olur. Bunu anlamak i�in b�y�k tarih�i, b�y�k m�tefekkir, b�y�k filozof olmak gerekmez.

 

�SLAM'A KAR�I MENF� M�LL�YET��L�K VE T�RK��L�K

19. asr�n ikinci yar�s�nda ve 20. as�rda, takma ad kullanan bir tak�m Yahudiler ve gayri T�rkler, T�rk kavminin okumu�lar� ve m�nevverleri aras�nda menfi kavmiyet�ilik, menfi milliyet�ilik, menfi T�rk��l�k cereyan�n� ��kart�lar. Bu sahte T�rk��lerin ve milliyet�ilerin en me�huru Tekin Alp takma ad�yla ate�li T�rk��l�k ve milliyet�ilik kitaplar� yazan Yahudi Moiz Kohen'dir. Moiz Kohen'in T�rk��l��� ve milliyet�ili�i nas�l bir T�rk��l�k ve milliyet�ilikti? Bu adam, kitaplar�ndan birine � KAHR OLSUN �ER�AT!� ba�l�kl� kocaman bir b�l�m koymu�tur. Fazla a��klamaya l�zum yok san�r�m.

Menfi kavmiyet�ili�i destekleyen ikinci grup ise, Osmanl� Devletini par�alamak isteyen Hristiyan misyonerleriydi. Onlar, bir cihan devleti, bir �Milletler Birli�i� olan Osmanl�y� par�alamak i�in �nce Hristiyan unsurlara milliyet�ilik ve ba��ms�zl�k a��s� yapm�� daha sonra T�rklere, Araplara, Arnavutlara milliyet�ilik ve ba��ms�zl�k fikirlerini ��r�nga etmi�ti. T�rkleri kendi aralar�nda, M�sl�manlar� daha geni� bir planda kendi aralar�nda bir ve beraber tutan �slam'd�, onlara g�� ve �st�nl�k veren yine �slam'd�. T�rkler, Araplar �slam'dan uzakla��rlarsa elbette ba��ms�zl�klar�n�, devletlerini, h�rriyetlerini, haysiyetlerini, �st�nl�k ve izzetlerini yitireceklerdi. Nitekim de �yle oldu.

Bu aralar �u hususu da a��klamam�z gerekir ki, iki t�rl� T�rk��l�k ve milliyet�ilik vard�r: Biri yukar�da zikretti�imiz, �slam'a kar�� olan�, di�eri ise �slam'a ba�l� ve sayg�l� olan�. Bir kavme, bir �rka mensup olan bir kimsenin o kavmin, o �rk�n iyili�ini, y�celmesini, �erefli ve haysiyetli bir hayat s�rmesini, iyilik ve hay�rl� i�ler konusunda di�er kavimlerle yar��mas�n� elbette ister. Lakin milliyet�ilik ve T�rk��l�k, bir din haline getirilir, �slam'a s�rt �evirilirse, �slam'a d��manl�k edilirse i� de�i�ir. O t�r milliyet�ilik ve T�rk��l�k menfidir, zararl�d�r.

Milliyet�ilik ideoloji ve cereyan�, 19. as�rda, Frans�z ihtilalinden sonra ��km��t�r. Bir ideoloji hi�bir zaman din olamaz, in yerine ge�emez, dinin yerini tutamaz. T�rkleri sevmek, T�rklerle ilgilenmek, T�rklere hizmet etmek, T�rklerin g��lenmesi, vas�flanmas�, �st�n olmas� i�in �al��maya evet; milliyet�ili�i ve T�rk��l��� din yerine koymaya, T�rkleri �slam'dan so�utmak ve uzakla�t�rmaya hay�r.

Sovyet kolonyalizmi s�ras�nda Orta Asya T�rkleri Kazaklar, K�rg�zlar, �zbekler, T�rkmenler diye birka� par�aya ayr�lm��, her birine s�zde �zerk cumhuriyetler bi�ilmi�, her birine ayr� bir alfabe yap�lm��, her birinin dili �tekinden ayr� tutulmu�tur. Sovyet �mparatorlu�u y�k�ld�ktan sonra bu suni devletler ba��ms�z olmu�lard�r. Halbuki b�t�n Orta Asya T�rklerinin federatif bir yap� �eklinde bile olsa tek bir devlet te�kil etmeleri gerekmez miydi?

 

L�SAN VE �LET���M MESLES�

�e�itli T�rk �lkeleri ve boylar� hep T�rk�e konu�uyorlar ama bu T�rk�elerle aralar�nda anla�am�yorlar. Bir T�rkiye T�rk�, �zbekistan'da yay�nlanan bir gazeteyi, dergiyi veya kitab� okuyam�yor, anlayam�yor. Bir Kazak ile Bir Anadolu T�rk�, ikisi de T�rk olmalar�na ve T�rk�e konu�malar�na ra�men birbirleriyle yarenlik edemiyor, dediklerini anlayam�yor, meramlar�n� ifade edemiyor. 19. asr�n sonlar�nda ve 20. asr�n ba�lar�nda T�rkler ars�nda m��terek bir dil ve edebiyat birli�i kurulmas� y�n�nden hay�rl� �al��malar yap�lm��t�. Benim �ahsi k�t�phanemde bundan y�z k�sur y�l �nce Tataristan'da bas�lm�� kitaplar var. Musa Carullah'�n, R�zaeddin bin Fahreddin'in ve ba�kalar�n�n eserleri. �slam Kur'an yaz�s�yla bas�lm�� bu kitaplardaki T�rk�e'yi (y�zde y�z olmasa bile) kolayl�kla okuyup anlayabiliyorum. Lakin, yeni Tatarca'y� okumam ve anlamam m�mk�n de�il.

Edebi-yaz�l� T�rk�e sadece Rus-Sovyet mahkumu T�rk illerinde de�il, Anadolu'da da kas�tl� olarak bozulmu� ve dejenere edilmi�tir. Bir kavmin en b�y�k de�eri edebi-yaz�l� lisan�d�r. Onu yitirirse k�lt�r�n�, medeniyetini, ba��ms�zl���n� da yitirir.

B�t�n T�rkleri y�celtmenin, h�rle�tirmenin, g��lendirmenin yolu:

  • B�t�n T�rk d�nyas�nda kullan�lacak m��terek bir T�rk�e olmas�
  • Kopuklu�a sebep olan, alfabe konusundaki tarihi ar�za ve kazalar�n tamirine ba�l�d�r.

Yahudiler, konu�ulmayan �l� bir dil olan �braniceyi canland�rd�lar. �srail'in resmi milli dili haline getirdiler de T�rkler ni�in b�t�n T�rkl�k aleminde konu�ulan ortak ve m��terek bir T�rk�e meydana getirmesinler? Bu i� pekala yap�labilir. Yeter ki, niyet olsun, irade olsun, azim olsun, te�ebb�s olsun.

 

T�RKLER�N YAZISI MESELES�

T�rkler tarih boyunca ondan fazla yaz� �e�idi kullanm��lard�r. Alimler ve ara�t�rmac�lar bu konuda kitaplar, ilmi makaleler kaleme alm��t�r. T�rklerin kulland�klar� yaz�lar i�inde en uzun s�re ve en yayg�n �ekilde kullan�lan yaz� �slam-Kur'an yaz�s�d�r. �slam dinine, k�lt�r ve medeniyete so�uk bakanlar bu yaz�ya Arap yaz�s� diyorlar. Hay�r Arap yaz�s� de�il �slam-Kur'an yaz�s�d�r. Bu yaz�y� en fazla geli�tiren ve g�zelle�tiren de T�rklerdir. �slam yaz�s�na kar�� olanlar, nedense Ruslar�n kril yaz�s�na, yahut Frenk d�nyas�n�n Latin yaz�s�na muhalefet etmiyor. Moiz Kohen Tekin Alp asabiyeti ve hassasiyeti!

�u anda ister kril alfabesiyle, ister Latin alfabesiyle okuyup yazs�nlar, b�t�n T�rklerin �slam-Kur'an yaz�s�yla T�rk�e okuma ve yazmay� ��renmeleri �artt�r. Bir kavim bin y�ldan fazla bir yaz�y� kullanm�� ve bu yaz� ile milyonlarca kitap yaz�lm�� veya bas�lm��, say�s�z dergiler ve gazeteler yay�nlanm��, hadsiz, hesaps�z tarihi ve k�lt�rel belge bu yaz�yla kayda ge�irilmi�. Sonra, bir kopukluk oluyor ve bu yaz� de�i�tiriliyor, yasaklan�yor. B�yle bir kavim d���nce, k�lt�r, medeniyet, beyin, e�itim bak�m�ndan iflah olur mu?

1970'li y�llarda T�rkiye'de devlet �� ciltlik bir edebiyat kitab� basm��t�. Buradaki edebi metinler �� alfabe ile yaz�lm��t�: �slam yaz�s�, Latin yaz�s�, Kril yaz�s�. (�imdi iyi hat�rlam�yorum, ya Milli E�itim Bakanl��� yahut K�lt�r Bakanl��� yay�nlam��t�). Sonra bir tak�m �derin� g��ler devreye girdiler ve kitab� piyasadan toplatt�lar.

�nsanl���n, bundan binlerce y�l �nce kullan�lm�� olan ve �imdi konu�ulup yaz�lmayan eski M�s�rcay� bile inceledi�i, bu �l� dilin l�gat ve gramer kitaplar�n� haz�rlay�p bast�rd��� bir ilim, ileti�im, bilgi �a��nda T�rklerin bin y�ldan fazla kullanm�� olduklar� ve k�lt�rel haf�zas�n�n y�zde doksan�n�n bu vas�ta ile kay�t alt�na al�nm�� bulundu�u bir yaz�y� yasaklamak akla, milli menfaatlere, m�sbet milliyet�ili�e ve T�rk��l��e elbette uygun olmaz.

B�t�n T�rk d�nyas�nda en k�sa zamanda milyonlarca okur yazara bu yaz� ��retilmelidir.

 

T�RK D�NYASINDA DOLA�IM

T�rkiye'den �teki T�rk �lke ve devletlerine gidebilmek i�in vize almak gerekiyor. Hatta, �zbekistan'a gitmek ve oray� gezmek isterseniz vize alamama yahut �ok zorlukla alma durumunda kalabiliyorsunuz. Avrupa Birli�inde ise, birlik �yesi devletlerin vatanda�lar� serbest�e dola��yorlar. T�rk d�nyas� pasaport, vize, s�n�r engellerini asgariye indirmeli ve T�rkler, T�rk d�nyas�nda kolayca, serbest�e gezebilmelidir. Orta Asya T�rk �lkeleri bize nisbetle son derece ucuzdur. Hali vakti yerinde olan T�rkiyeliler ak�n ak�n oralara gitmeli, gezip tozmal�d�r.

�zbekistan, dini-�slami tarih bak�m�ndan sanki �slamiyet'in ikinci do�um yeridir. Sahih-i Buhari'yi tasnif eden �mam-� Buhari oral�d�r, t�rbesi oradad�r. Ehl-i s�nnet'in akaid imamlar�ndan �mam-� Mat�ridi'nin t�rbesi oradad�r. �mam-� T�rm�zi, �mam Eb�l-Leys Semerkandi, Nak�ili�in silsilet�zzeheb'inin ondan fazlas� hep orada yat�yor. T�rkiye'den her y�l umre seyahat ve ibadeti i�in Arabistan'a binlerce M�sl�man gidiyor. Ni�in, ak�n ak�n T�rkiyeli �zbekistan'a gitmiyor? �zbek rejimi, siyasi m�lahazalar� bir kenara at�p, T�rkiye M�sl�manlar�na kap�lar�n� a�mal�, gereken giri� kolayl�klar�n� sa�lamal�d�r. Biz elbette ter�rizme kar��y�z, fitne ve fesat ��kar�lmas�n� istemeyiz. Bu konuda tedbir als�nlar, lakin temiz ve iyi niyetli T�rkiyeli M�sl�man T�rklere kap�lar�n� kapatmas�nlar.

 

K�LT�R VE SANAT �L��K�LER� G��LEND�R�LMEL�D�R

T�rk d�nyas�n�n y�zlerce b�y�k �ehrinde T�rk K�lt�r� merkezleri a��lmal�, bunarl�n zengin k�t�phaneleri olmal�, buralarda �e�itli T�rk leh�eleri okutulmal�, T�rk sanatkarlar�n�n eserleri sergilenmeli, T�rk d�nyas�na ait milli el sanatlar� ��retilmelidir. Sanat tek ba��na bir lisand�r. T�rklerin y�zlerce �slami-milli sanat� ve zenaati vard�r. Bunlar, b�t�n T�rk d�nyas�nda m��tereken ��retilmeli, �retilecek sanat ve zenaat eserleriyle �nce T�rkl�m alemi tezyin edilmeli, bir yandan da b�t�n d�nyaya g�nderilmeli, sat�lmal�, tan�t�lmal�d�r. Sanat b�y�k bir g��t�r. Bunu ihmal etmek bir nevi, dolayl� intihar olur.

 

T�RKLER�N, T�RK��LER�N EN B�Y�K �AHS�YET�

�u husus �ok iyi bilinmeli ve anla��lmal�d�r ki, T�rkler Lenin, Marks, Stalin gibi kom�nist Ruslar�n, Mao gibi �inlilerin veya ba�ka ateist diktat�rlerin pe�inden giderek y�celmez, izzet, �eref ve selamet bulmaz. Yine T�rkler Moiz Kohen(Tekin Alp) gibi Yahudileri rehber ve �nder tan�yarak da y�kselmez. T�rklere, kendi kavimleri i�inden ��km�� b�y�klerin �nder, rehber, k�lavuz olmas� gerekir. Bizim tarihimizde b�yle ulu T�rkler mevcuttur, d��ar�dan ideoloji ve b�y�k adam ithal etmeye mecbur de�iliz.

T�rk d�nyas�n�n ulu �ahsiyetlerinden, maneviyat g�ne�lerinden biri Ahmed Yesevi hazretleridir. Bir zat bir h�k�mdar, han, sultan de�ildi ama onlar�n �ok �st�nde bir maneviyat ve g�n�l sultan�yd�. �limde, irfanda, ahlak ve fazilette, hikmette �ok y�ce idi. Biz M�sl�man T�rkler Ahmed Yesevi hazretlerinin ete�ine tutunur, onu m�r�id ve rehber olarak kabul edersek y�celebilir, izzet, h�rriyet ve selamete kavu�abiliriz.

Hi� birimiz ondan daha fazla T�rk olamay�z.

Hi� birimiz ondan daha fazla M�sl�man olamay�z.

e-mail: [email protected]