Ana Sayfa
2.Say� �ns�z
2.Say� ��indekiler
2.Say�daki Yazarlar
�lanlar & Duyurular
Tan�t�mlar & Konferanslar
MP3 format�nda
 
Sitede Yaz�lar�n�z�n Yay�nlanmasini �stiyor musunuz?
Bas�nda T�rk �slam Birli�i
 

T�rk-�slam Medeniyeti ve T�rkiye

B�y�k ve �st�n bir medeniyet meydana getirmi� olan milletlerin kurduklar� devletler tarih sahnesinden �ekilmi� olsa bile, medeniyetleri ruh ve mana bak�m�ndan y�zy�llar boyunca devam eder. Bu uzun �m�rl� uygarl�klar�n, hem kendi devirlerinde hem de kendilerinden sonraki devletler ve toplumlar �zerinde b�y�k etkileri olur.

Tarihe bakt���m�zda, d�nyaya y�n vermi� ve derin izler b�rakm�� bu �st�n medeniyetlerin ba��nda T�rk-�slam medeniyetini g�r�r�z. T�rk-�sl�m medeniyeti farkl� adlar alt�nda kurulan devletler vas�tas�yla varl���n� as�rlar boyunca s�rd�rm��t�r. Yani kurulan her devlet, kendinden �nceki devlet gibi T�rk-�slam medeniyetinin miras� �zerinde y�kselmi� ve onun geli�imine b�y�k katk�lar sa�lam��t�r.

Osmanl�'n�n Derin �zleri

Bu b�y�k medeniyetin en ihti�aml� g�nleri ise hi� ku�kusuz Osmanl� �mparatorlu�u zaman�nda g�r�lm��t�r. Sanat�yla, ilmiyle, mimarisiyle, devlet te�kilat�yla ve ordusuyla Osmanl� �mparatorlu�u, T�rk-�slam medeniyetinin zirveye ula�t��� bir cihan devletidir.

Osmanl� medeniyetinin g�zellikleri yaln�zca Osmanl� topraklar�nda de�il, di�er bir�ok �lke �zerinde de derin izler b�rakm��t�r. ��nk� Osmanl�, sadece kendi co�rafyas�nda de�il, b�t�n T�rk-�sl�m milletinin iyili�ine hizmet etmek gayesiyle hareket etmi� ve bu vesileyle d�nyan�n d�rt bir yan�na kadar uzanm��t�r. Uzak Do�u'daki Hindistan ve Endonezya'dan, kuzeydeki Kafkasya'ya, K�r�m'dan Afrika'ya kadar t�m M�sl�manlara hamilik etmi�, onlar�n yard�m�na ko�mu�tur. Bu nedenle T�rkiye s�n�rlar�ndan �ok uzaklarda ya�ayan nice M�sl�manlar, bug�n dahi Osmanl�'ya kar�� b�y�k bir sevgi duymaktad�r. Ya�anan deprem felaketi sonras�nda Endonezya'ya giden T�rk yard�m ekibine ve gazetecilere, A�e b�lgesi halk�n�n Osmanl�'ya hala bir g�n�lba�� duyduklar�n� dile getirmi� olmalar�, bahsetmi� oldu�umuz sevginin �ok somut bir delilidir. Ayr�ca bu b�y�k medeniyetin izlerinin ger�ekten de �ok geni� bir co�rafyaya yay�lm�� oldu�unu net olarak g�stermektedir.

Osmanl� medeniyetinin bu denli geni� topraklarda b�y�k etki b�rakm�� olmas�n�n en �nemli sebeplerinden biri, bu uygarl��� meydana getiren unsurlar�n ba��nda yer alan devlet y�netim anlay���d�r. Bu anlay�� T�rk-�slam ahlak� temelleri �zerinde �ekillenmi� olup, devletin �� k�taya yay�lan �ok geni� bir co�rafyay�, alt� asr� a�k�n bir s�re idare edebilmesinin ana etkenidir.

Osmanl�'n�n idaresindeki bu b�y�k topraklarda, farkl� etnik k�kene ve dine mensup olan insanlar huzur ve bar�� i�inde ya�am��lard�r. Bug�n bile hala, b�yle bir istikrar ve dengenin, ge�mi�te nas�l sa�lanabilmi� oldu�u siyaset bilimciler taraf�ndan ara�t�r�lmaktad�r. Bir�ok politika bilimci ise Osmanl� idare anlay���n� ideal bir y�netim sistemi olarak g�rmektedir. �rne�in d�nyaca tan�nm�� Ortado�u uzman� Prof. Dr. Edward Said, �srail'de yay�nlanan Ha'aretz gazetesinin kendisiyle yapt��� bir r�portajda, Ortado�u'da kal�c� bir bar���n in�a edilebilmesi i�in "Osmanl� Sistemi"ni �nermi�tir. Said'in g�r��leri ��yledir:

"Arap d�nyas�ndaki di�er az�nl�klar nas�l ya�ayabiliyorsa, (Araplar aras�ndaki) bir Yahudi az�nl���n�n ya�amas� da m�mk�nd�r... Bu, Osmanl� �mparatorlu�u'nun y�netimi alt�nda gayet iyi i�lemi�tir. Onlar�n sistemi, �u an sahip oldu�umuzdan �ok daha insanc�l g�z�kmektedir."

Osmanl� Devleti'nin, y�zy�llar boyunca bu b�y�k co�rafyay� ba�ar�l� bir �ekilde y�netebilmesinin k�keni incelendi�inde, T�rk-�slam ahlak�n�n izleri a��k�a g�r�lebilir. Bu ahlak, mayas� temiz olan T�rk Milleti'nin, �slam ahlak� ile yo�rulmas�yla meydana gelmi�tir. Bu �st�n ahlak, T�rk Milleti'ne fedakar, ho�g�r�l�, vefal�, uzla�mac�, m�tevaz�, �efkatli ve adaletli bir ki�ilik kazand�rm��t�r. Bu ki�ili�ini, devlet y�netimine ve insani ili�kilere en iyi �ekilde yans�tm�� olan T�rk Milleti, t�m d�nyan�n bug�n �zlemini duydu�u bir idare anlay���n� sergilemeyi ba�arm��t�r.

T�rk- �slam Medeniyetinin �hya edilmesi

Osmanl� �mparatorlu�u'nun y�k�lmas�ndan sonra, bu co�rafyada, bug�n s�regelen sava�, ter�r, �at��ma gibi �iddet olaylar� nedeniyle b�y�k bir istikrars�zl�k ve huzursuzluk ya�anmaktad�r. Eski Osmanl� topraklar�nda bulunan g�n�m�z devletlerinin bir�o�unun y�neticileri ve halklar�, Osmanl� d�nemindeki bar��, huzur, istikrar ve birlik ortam�n�n �zlemini �ektiklerini dile getirmektedir. Ge�ti�imiz g�nlerde, Cezayir Cumhurba�kan� Say�n Abdelaziz Bouteflika'n�n "Osmanl� Milletler Toplulu�u" kurulmas� y�n�ndeki temennisini a��klamas� bu �zlemin son somut delillerindendir. Yine ge�ti�imiz g�nlerde �lkemizi ziyareti s�ras�nda Mali Devleti'nin parlemantosunun bir mensubu olan Mustafa Sonago, �lkesinde Osmanl�'ya kar�� b�y�k bir sevgi oldu�unu belirtmi� ve kendi co�rafyalar�ndaki sorunlar�n ancak Osmanl�'da mevcut olan anlay��la ��z�lebilece�ini dile getirmi�tir. �zlemi duyulan Osmanl� anlay���n�n geri gelmesi ise T�rk-�slam medeniyetinin ihya edilmesi ile m�mk�nd�r. Bu yeniden y�kseli�in ger�ekle�ebilmesi i�in ise bir �nc�ye gerek vard�r.

T�rkiye �nc�l���

T�rk-�slam medeniyetinin, ya�ad���m�z �a�daki temsilcisi, Osmanl� �mparatorlu�u'nun yegane miras��s� olan T�rkiye Cumhuriyeti'dir. Bu nedenle, d�nyaya ger�ek anlamda bir sevgi ve adalet getirecek bu b�y�k medeniyetin y�kseli�i i�in, T�rkiyemiz'in liderli�i gereklidir.

Milletimiz, hem T�rk Cumhuriyetleri hem de �slam �lkeleri ile tarihi ve k�lt�rel ba�lar� bulunmas� bak�m�ndan Ortado�u, Orta Asya ve de t�m d�nyan�n faydas�na olacak T�rk-�slam medeniyetinin ihya edilmesi i�in �nc� olmal�d�r. ��nk� lider olmak i�in gerekli olan fazilet ve maharete sahiptir. Ge�mi�te bunu ba�arm�� olmam�z, T�rk-�slam D�nyas�'nda, Milletimiz'in �nc�l�k g�revini yeniden �stlenmesi gerekti�i inanc�n� peki�tirmektedir.

�lkemiz, t�m insanl���n acil ihtiyac� olan bar�� ve huzur ortam�n� haz�rlayabilecek bir medeniyetin tek varisi olarak, Allah'�n izni ile lider �lke konumuna yeniden gelmeye ehil ve namzettir.

Bilim Ara�t�rma Vakf�
Y�netim Kurulu Ba�kan�

TARKAN YAVA�

Sonraki Sayfa

e-mail: [email protected]