Ana Sayfa
4.Say� Dergi Hakk�nda
4.Say� ��indekiler
1.ve 2.Say�daki Yazarlar
�lanlar & Duyurular
Tan�t�mlar & Konferanslar
MP3 format�nda
 
Sitede Yaz�lar�n�z�n Yay�nlanmasini �stiyor musunuz?
Bas�nda T�rk �slam Birli�i
 

Birlik ve Beraberlik T�rk-�slam D�nyas�n� G��lendirecektir

"Allah'�n ipine hepiniz s�ms�k� sar�l�n. Da��l�p, ayr�lmay�n..."
(Al-i �mran Suresi, 103)

M�sl�manlar�n birlik ve beraberlik ruhu i�inde hareket etmesi, Allah'�n Kuran'da bildirdi�i ahlak�n bir gere�idir. M�sl�manlar�n bu ger�e�i d���nerek birlik olmaya samimi niyet etmeleri gerekir.

T�rk-�slam co�rafyas�nda bug�n �e�itli gerginlikler ve anla�mazl�klar ya�anmakta, �at��malar s�rmekte, huzursuzluk ve tedirginlik artmaktad�r. T�rk-�slam d�nyas�nda olmas� gereken birlik ve beraberlik ruhunun gere�i gibi ya�anm�yor olmas�, hem birtak�m sorunlara zemin haz�rlamakta hem de mevcut sorunlara kal�c� ��z�mler olu�turulmas�n� zorla�t�rmaktad�r. Bu durumun son bulmas�, M�sl�manlar�n ve di�er t�m toplumlar�n huzura, g�vene ve bar��a kavu�abilmeleri i�in, T�rk-�slam d�nyas�nda sa�lam bir birli�in tesis edilmesi �artt�r. M�sl�manlar, Allah'�n Kuran-� Kerim'de buyurdu�u gibi, karde� olduklar�n�n �uuruyla hareket etmeli, bir ailenin fertleri gibi sevgi, sayg� ve samimiyetle birlik olmal�d�rlar.

Y�ce Rabbimiz'in Kuran-� Kerim'de buyurdu�u, "�nkar edenler birbirlerinin velileridir. E�er siz bunu yapmazsan�z (birbirinize yard�m etmez ve dost olmazsan�z) yery�z�nde bir fitne ve b�y�k bir bozgunculuk (fesat) olur." (Enfal Suresi, 73) ayetinin emri, M�sl�manlar�n birbirlerinin velisi, yani koruyucusu ve dostu olmalar�, birbirlerine yard�m etmeleri ve birlik i�inde hareket etmeleridir. Y�ce Allah, bunun yap�lmamas� durumunda d�nyada b�y�k kar���kl�klar ve huzursuzluklar ya�anaca��n� bildirmektedir. ��te bu nedenle M�sl�manlar Kuran'da bildirilen karde�lik ve dostluk ruhuna uygun hareket etmeli, ya�anan b�y�k ac�lar�n �n�ne ge�ilebilmesi ve bunlar�n tam anlam�yla son bulmas� i�in dayan��ma i�inde olmal�, birlik haline gelmelidirler. ��inde bulunulan ko�ullar, M�sl�manlar�n birlik olmas�n�n zaruri oldu�unu a��k�a g�stermektedir. T�rk-�slam d�nyas�, ya birle�ecek, bar�� ve refah ortam� olu�acak, huzur ve g�venlik tesis edilecek, ayd�nl�k g�nler ya�anacak, ya da ya�anan olumsuzluklar ve ac�lar devam edecektir.

 

Ya�anan Sorunlar�n ��z�m�, Birlik ve Beraberlik ��inde Hareket Etmektir

�slam Medeniyetinin t�m d�nyay� ayd�nlatt���, bilimde, sanatta, mimaride, ticarette d�nyaya �rnek oldu�u d�nemler, M�sl�manlar�n birlik ve beraberlik i�inde hareket ettikleri d�nemler olmu�tur. 10. ve 11. y�zy�llarda ve bunu takip eden zamanlarda, �bn-i Heytem, El Cebr, �bn-i Sina ve daha pek �ok �nc� �slam aliminin �al��malar�yla M�sl�manlar�n bilim d�nyas�na katk�lar�; Osmanl� d�neminde Mimar Sinan ba�ta olmak �zere b�y�k sanatkarlarla mimari ve sanat d�nyas�na kazand�rd�klar� b�t�n d�nyan�n takdirini kazanm��t�r. T�m bu as�rlar boyunca, Kuran ahlak�yla ahlaklanan M�sl�manlar�n, gittikleri her yere ho�g�r�, ak�l, bilim, sanat, estetik, temizlik ve refah g�t�rmelerinin ve �slam d�nyas�n�n, d�nyan�n en modern ve en �a�da� uygarl��� olmas�n�n temelinde, birlik ruhunun sa�lad��� huzur, g�ven ve bar�� ortam� vard�r. G�n�m�zde de T�rk-�slam d�nyas� g�c�n�, nurunu, bereketini tekrar elde etme ihtiyac�ndad�r.

Ancak bu y�nde yap�lacak her t�rl� �al��ma i�in �ncelikle, t�m M�sl�manlar aras�nda karde�lik ruhunun ya�anmas�, T�rk-�slam d�nyas�n�n birli�inin tesis edilmesi gereklidir. Farkl�l�klar� ho�g�r� ile kar��layan, g�c�n� ve enerjisini yaln�zca �slam'�n, M�sl�manlar�n ve insanl���n hayr�na kullanan, �o�ulculuktan yana olan, uzla�mac� ve bar��sever bir k�lt�r M�sl�manlar aras�nda egemen olursa, �slam d�nyas�, 21. y�zy�l�n en b�y�k medeniyetlerinden birini in�a edebilir. Aksi halde, da��lm��, ayr�lm��, birbirlerinden kopuk olan M�sl�manlar�n kendi de�erlerini savunmaya dahi g�� yetirmeleri �ok zor olacakt�r. Oysa, insan haklar�, inan�, ya�am ve fikir �zg�rl�kleri konusunda olumsuz bir yakla��mla kar�� kar��ya kalmalar� durumunda, M�sl�manlar�n de�erlerini beraberce fikren savunmalar� Kuran ahlak�n�n bir gere�idir. Birlik ve beraberlik i�inde y�r�t�lecek fikri m�cadelenin �ok etkili olaca��, istenen neticeye k�sa s�rede ula��labilece�i a��kt�r.

 

M�sl�manlar Farkl�l�klar� De�il, Ortak De�erleri Esas Almal�d�r

�slam Birli�i'nin ge�mi�te ya�anm�� olmas�, bug�n de yeniden in�a edilebilece�inin en �nemli delillerinden biridir. M�sl�manlar�n bu konuda �mitvar olmalar�, imkanlar� do�rultusunda bu birlikteli�in olu�mas�n� te�vik etmeleri, �slam d�nyas�n�n karde�li�i ve beraberli�i i�in �aba g�stermeleri son derece �nemlidir. M�sl�manlar, m�min karde�lerinin �evk ve heyecanlar�n�n artmas�na, dostluk ve birli�e �zlem duymalar�na vesile olmal�d�rlar. �zellikle, kanaat �nderlerinin, ayd�nlar�n, toplumun �rnek ald��� ki�ilerin bu y�nde tav�rlar�yla, konu�malar�yla, yaz�lar�yla �rnek olmalar� gereklidir.

Birlik ve beraberli�e duyulan �zlemin, somut ad�mlarla desteklenmesi de �nemlidir. T�m iman edenler birbirlerine ahiret karde�i g�z�yle bak�p, birbirlerinin hatalar�n� veya kusurlar�n� de�il, g�zel y�nlerini g�rmelidirler. Farkl�l�klar� bir ayr�l�k veya bir uzak durma sebebi olarak de�il, bir renklilik, k�lt�rel �e�itlilik, g�zellik olarak de�erlendirmelidirler. Sevgi, merhamet, anlay�� ve �efkatle kar��lar�ndakilere yakla�mal�, karde�lerine muhabbet duymal�, onlar� her zaman �ven ve sayg�l� bir �slup kullanmal�d�rlar. M�sl�manlar, Rabbimiz'in, iman edenlerin birbirlerinin karde�leri olduklar�n� buyurdu�u ayet-i kerimesini hep hat�rlar�nda tutmal�d�rlar:

M�'minler ancak karde�tirler. �yleyse karde�lerinizin aras�n� bulup-d�zeltin ve Allah'tan korkup-sak�n�n; umulur ki esirgenirsiniz. (Hucurat Suresi, 10)

T�m M�sl�manlar ayn� Y�ce ve Bir olan Allah'a iman etmekte, yaln�zca O'nun r�zas�n�, rahmetini ve cennetini kazanmak i�in �al��makta, alemlere rahmet olarak g�nderilmi� sevgili Peygemberimiz Hz. Muhammed (sav)'e g�n�lden itaat etmekte, ayn� Kitap'a tabi olmaktad�r. Hepsinin gayesi, Kuran ahlak�n�n yery�z�nde ya�anmas�d�r.

B�t�n gayeleri ayn� olan M�sl�manlar�n birbirlerini sevmeleri ve birlik i�inde hareket etmelerinden daha kolay ne olabilir? Yeter ki, �slam ahlak�n�n gere�i olan sevgi, merhamet, fedakarl�k, anlay��, affedicilik gibi g�zel �zelliklerini, �evremizdeki insanlara oldu�u gibi, farkl� camialarda olan M�sl�man karde�lerimize de gere�ince g�sterelim. �slam ahlak�n� tam olarak bilmeyen ve bilgi eksikli�inden dolay� ya�amayan ki�ilere g�stermemiz gereken ho�g�r�y�, farkl� d���ncelere sahip m�min karde�lerimizden esirgemeyelim. B�t�n insanlar� oldu�u gibi, onlar� da merhamet ve anlay��la kucaklayal�m.

 

M�sl�manlar�n Birli�i Sevgi ve Samimiyet �zerine Tesis Edilmelidir

Allah korkusu ve sevgisinden kaynaklanan, ger�ek sevgi ve samimiyet, iman edenlere verilmi� olan en g�zel nimetlerdendir. Bu nimet, iman edenler aras�ndaki ili�ki ve diyaloglara mutlaka yans�mal�d�r. M�sl�manlar�n in�a edece�i birli�in de, i�tenlik ve ger�ek sevgi �zerine kurulu olmas� gerekir. Unutmamak gerekir ki, ahir zamanda insanlar�n ya�ad��� en b�y�k belalardan biri sevgisizlik ve sevgisizlikten kaynaklanan kat�l�k, anlay��s�zl�k, so�ukluk, merhametsizliktir. �man edenler ise birbirlerini, Allah'� ve el�isini sevdiklerini bildikleri i�in pe�inen sever; Allah'tan korkup el�isine itaat ettiklerini bildikleri i�in birbirlerine sayg� ve h�rmet duyarlar. Sadece iman ediyor olmalar� dahi birbirlerini sevmeleri i�in yeterli bir sebeptir. Dolay�s�yla M�sl�manlar�n isti�are ve g�r��me ortamlar�na, bir aile ortam�n�n s�cakl���, candanl���, d�r�stl��� ve samimiyeti egemen olmal�d�r. Kuran-� Kerim'de, Peygamber Efendimiz (sav) ile birlikte hicret eden ve onlar� kar��layan m�minlerin birbirlerine duyduklar� samimi sevgi ve fedakarl�klar�, t�m m�minlere ��yle �rnek verilmi�tir:

Kendilerinden �nce o yurdu (Medine'yi) haz�rlay�p iman�
(g�n�llerine) yerle�tirenler ise, hicret edenleri severler ve onlara
verilen �eylerden dolay� i�lerinde bir ihtiya� (arzusu) duymazlar.
Kendilerinde bir a��kl�k (ihtiya�) olsa bile (karde�lerini) �z nefislerine
tercih ederler. Kim nefsinin 'cimri ve bencil tutkular�ndan'
korunmu�sa, i�te onlar, felah (kurtulu�) bulanlard�r. (Ha�r Suresi, 9)

G�n�m�zde de M�sl�manlar, t�pk� sahabe-i kiram gibi birbirlerini g�n�lden sevmelidir. �slam Birli�i'nin �z�nde, �efkat ve merhametiyle t�m insanlara �rnek olan Peygamberimiz (sav)'in ahlak� ve sahabe-i kiram�n ruhu olmal�d�r. �slam ahlak�n�, Mekke ve Medine'den t�m d�nyaya ula�t�ran bu ruhtur. Sahabenin birbirine olan samimi sevgisi, ba�l�l���, dayan��ma ve birlik ruhu onlara g�� ve kuvvet vermi�, yapt�klar� i�lerdeki bereketi art�rm��, t�m i�lerinde onlar� ba�ar�l� k�lm��t�r. Bug�n de M�sl�manlar ayn� dayan��ma, fedakarl�k, vefa ve sadakatle� hareket ettiklerinde, "birbiriyle kur�unla kaynat�lm�� gibi" saf ba�lad�klar�nda, Rabbimiz'in verece�i g�� ve kuvvetle, in�aAllah t�m sorunlar�n �stesinden gelinecektir. Kuran'da emredildi�i gibi i�tenlik ve sevgiyle yakla��ld���nda, �slam d�nyas�n�n t�m sorunlar� kolayl�kla ��z�me kavu�acakt�r.

M�sl�manlar�n birlik olmas�n� engelleyen sebeplerden birinin, �eytan�n oyunu olan kibir ve enaniyet oldu�u unutulmamal�, bu k�t� ahlak �zelliklerinden sak�n�lmal�d�r. Y�ce Allah, enaniyetli insan� sevmedi�ini, "... Allah b�y�kl�k taslay�p b�b�rleneni sevmez." (Hadid Suresi, 23) ayetiyle bildirmi�tir. Enaniyet ve kibir, iman edenler aras�nda gerilime neden olabilecek, dolay�s�yla onlar� birbirinden uzakla�t�racak, sevgilerini azaltacak, merhamet ve �efkat duymalar�n� engelleyecek k�t�l�klerdir. �slam d�nyas� pek �ok s�k�nt� ve zorlukla kar�� kar��yayken, ki�isel hesaplar ve nefsin k���k oyunlar�yla zaman kaybetmek, samimi olarak iman eden M�sl�manlara yak��mayacak bir tav�rd�r. Her M�sl�man�n bu hataya d��mekten Allah'a s���nmas�, kibirin engellemeye �al��t��� hay�rl� olan ne varsa onu yaparak, enaniyetin iman edenlerin birlik ve beraberli�inin �n�nde engel olmas�na izin vermemesi gerekir.

 

T�m D�nya, T�rkiye'nin M�sl�manlar� Birle�tirmesini Bekliyor

Yery�z�ndeki son �slam Birli�i, b�y�k, �anl� Osmanl� �mparatorlu�u'ydu. Kuran ahlak�yla �ekillenmi� olan Osmanl� y�netimi d�neminde ya�anan �slam Birli�i, birlik ve beraberlik ruhu ya�and���nda M�sl�manlar�n bar�� i�inde, gayet rahat ve huzurlu ya�ad�klar�n� g�steren g�zel bir �rnektir. Bug�n Bat�'da da pek �ok ayd�n ve devlet adam� taraf�ndan, �zellikle eski Osmanl� co�rafyas� �zerinde bir as�rd�r devam eden bo�luk te�his edilmekte ve ��z�m�n de ancak Osmanl� modelinin, yani ho�g�r� ve adalete dayal� bir �slam Birli�i'nin, yeniden hayata d�nd�r�lmesiyle m�mk�n olaca�� fikri yank� bulmaktad�r.

�lkemiz, miras��s� oldu�u b�y�k Osmanl� �mparatorlu�u ile M�sl�man d�nyas�n�n y�zy�llarca manevi �nderli�ini yapm��t�r. Bu nedenle, halen bu co�rafyada t�m M�sl�manlar�n sevgisine ve ilgisine mazhar olmaktad�r. Ayr�ca tecr�besi, geli�mi� d�� ili�kileri, yeti�mi� insan� ve ayd�n�yla T�rkiye, T�rk-�slam d�nyas�n�n birle�mesine �nc� olmaya ehil g�r�lmektedir. �ttifakla b�y�k bir kesim, T�rkiye'yi bu asil g�rev i�in aday g�stermektedir.

T�rkiye'nin, T�rk-�slam d�nyas�n�n birli�inin sa�lanmas�nda �nc� olmas�, tarihin y�kledi�i bir sorumluluktur. Ancak bu sorumlulu�un gere�i gibi yerine getirilebilmesi i�in, �ncelikle t�m �slam d�nyas�na �rnek te�kil edebilecek bir modelin olu�turulmas�, di�er bir deyi�le birlik temennilerinin s�zde kalmamas� gerekir. Bunun i�in de �lkemizdeki kanaat �nderlerinin, ayd�nlar�n, sivil toplum kurulu�lar�n�n liderlerinin biraraya gelmeleri, bu birlikteli�in pratikte nas�l ya�anabilece�ini g�stermeleri b�y�k �nem ta��maktad�r.

Altu� M. Berker
Milli De�erleri Koruma Vakf� Ba�kan�

Sonraki Sayfa

e-mail: [email protected]