Ana Sayfa
4.Say� Dergi Hakk�nda
4.Say� ��indekiler
1.ve 2.Say�daki Yazarlar
�lanlar & Duyurular
Tan�t�mlar & Konferanslar
MP3 format�nda
 
Sitede Yaz�lar�n�z�n Yay�nlanmasini �stiyor musunuz?
Bas�nda T�rk �slam Birli�i
 

T�RK-�SLAM B�RL��� NASIL OLMALIDIR?

S�z konusu birli�in beraberlik anlay���, bir toplumun di�erine, bir k�lt�r�n �tekine, bir grubun ba�kas�na �st�n gelmesine dayal� de�il, hepsinin bir di�eri ile e�it oldu�u ho�g�r�, sevgi ve dostlu�a dayal� dayan��ma ruhu ile olacakt�r.

T�rk-�slam d�nyas�n�n birli�i, Allah'�n izni ve l�tfu ile, yery�z�ne �zlenen bar��� ve huzuru getirecek olan bir birlikteliktir. Sevgi, karde�lik, �efkat, ho�g�r�, dayan��ma ve muhabbet temeli �st�ne kurulacakt�r. Ya�and��� b�lgeye ekonomik refah�, demokratik ya�am�, adaleti getirmeyi hedef alacakt�r. Manevi de�erlerin y�celtilmesini, sanat�n, teknolojinin, bilimin en �st seviyelerine ��kmas�n� kendine ama� edinecektir.

T�rk-�slam Birli�i, Bat� d�nyas� ile de s�cak ili�kiler i�erisinde olacakt�r. Bu birliktelik sevgi ve adalet temeli �zerine kurulaca�� i�in, taraflar�n haklar�n� g�vence alt�na al�rken, kar��l�kl� menfaatlerin korunmas�n� da sa�layacakt�r.

Bu �ekilde, birli�e dahil �lkelerin yan� s�ra b�t�n d�nya devletlerinin de refah d�zeyleri y�kselecektir.

G�n�m�zde T�rk-�slam d�nyas�na hakim olan birbirinden farkl� g�r��ler, yorumlar ve modeller aras�nda mutabakat sa�lanamam�� olmas�, M�sl�manlar�n birlikte hareket etmelerine engel olmaktad�r. Bu birlikteli�in beraberlik �a�r�s�, etnik k�kene, ekonomik ko�ullara ya da co�rafi duruma g�re yap�lmayacak; �rk, dil ve k�lt�rel �zelliklerden kaynaklanabilecek her t�rl� husumet bu birli�in karde�lik �at�s� alt�nda, ortadan kald�r�lacakt�r. S�z konusu birli�in beraberlik anlay���, bir toplumun di�erine, bir k�lt�r�n �tekine, bir grubun ba�kas�na �st�n gelmesine dayal� de�il, hepsinin bir di�eri ile e�it oldu�u ho�g�r�, sevgi ve dostlu�a dayal� dayan��ma ruhu ile olacakt�r.

T�rk-�slam Birli�i ��z�m �reten Bir Merkez Olmal�d�r
T�rk-�slam Birli�i de�i�en siyasi ko�ullara kolayl�kla uyum sa�layabilecek bir esnekli�e ve gerekli stratejileri geli�tirebilecek bir ileri g�r��l�l��e sahip olmak zorundad�r. D�nyadaki geli�meler kar��s�nda k�namak ya da kanaat belirtmekle yetinen bir organizasyon de�il, inisiyatif kullanabilen aktif bir merkeze ihtiya� duyuldu�u a��kt�r. Bu merkezin s�rekli takip ve koordinasyon g�revini �stlenmesi, faaliyetlerinin t�m �ye �lkelerin menfaatlerini ku�at�c� olmas� gerekir. Bu birlik t�m geli�meleri objektif bir yakla��mla de�erlendirerek, T�rk-�slam d�nyas�n�n taleplerini g�z �n�nde bulundurmal�d�r. �ye �lkeler aras�nda olu�abilecek bunal�mlar� giderici, ��kar �at��malar�n� ortadan kald�r�c� ve M�sl�manlar�n di�er toplumlarla ili�kilerinde onlar� koruyucu bir mekanizma olarak g�rev yapacak T�rk-�slam Birli�i, T�rk-�slam d�nyas�n�n k�lt�rel, ekonomik ve siyasi etkinli�ini de art�racakt�r.

Avrupa Birli�i Modeli �rnek Olabilir
19. y�zy�l sonu ve 20. y�zy�l�n ba��nda ya�anan iki b�y�k d�nya sava��, bu sava�larda hayat�n� kaybeden milyonlarca insan, yak�l�p y�k�lan �ehirler, yerle bir olan yerle�im alanlar�, vah�etin neredeyse ola�an kar��land��� toplama kamplar� insanl�k i�in ibret verici oldu. Bu sava�lar�n bizzat i�inde yer alan Bat� D�nyas�, sava� sonras� kurulan d�zende, bu tarihi dramdan �ok �nemli dersler ��karm��t�.

Bunlar�n ba��nda, gelecekte ya�anabilecek muhtemel sorunlar�n �stesinden daha kolay ve k�sa s�rede gelebilmenin en etkili yollar�ndan birinin, kurulacak ittifaklar oldu�u g�r��� yer almaktayd�. Bundan �nce de, �e�itli Avrupa �lkeleri aralar�nda ittifaklar olu�turmaya �al��m�� ancak bu ittifaklar, kimi zaman menfaat ili�kileri ve kimi zaman da ideolojik gerek�elerle uzun �m�rl� olmam��t�. Ancak bu sefer Bat� d�nyas�, kurulacak ittifak�n bir ekonomik i� birli�inden ya da ortak savunma pakt�ndan �ok daha �te olmas� gerekti�inin, Avrupa'n�n ortak k�lt�rel de�erler �evresinde birle�mesinin zorunlu oldu�unun fark�ndayd�.

Bu d���nceler �����nda, 1951 y�l�nda, sanayinin kalk�nmas�n� sa�lamak amac�yla kurulan Avrupa K�m�r ve �elik Toplulu�u bu giri�imin ilk ad�m� oldu. Sonradan Avrupa Ekonomik Toplulu�u'na, daha sonra Avrupa Toplulu�u'na, en son olarak da Avrupa Birli�i'ne d�n��en bu topluluk, �ye �lkeler aras�nda �r�nlerin, hizmetin, sermaye ve i� g�c�n�n serbest dola��m�n� sa�layan, tek para birimine, ortak hukuksal anlay��a ve hatta birbiri ile uyumlu devletsel �rg�tlenmeye sahip g��l� bir birlik halini ald�. Bug�n Avrupa Birli�i, d�nya siyasetinin y�nlendirici unsurlar�ndan biridir.

Avrupa Birli�i'nin temel �zelli�i, birli�e �ye �lkelerin ulusal ba-��ms�zl�klar�n� ve milli s�n�rlar�n� muhafaza ederek birbirleri ile siyasi, ekonomik, k�lt�rel i�birli�i yapmalar�; bu i�birli�ini y�r�tecek ve t�m Avrupa ad�na hareket edebilecek merkezi yasama ve y�r�tme organlar�na sahip olmas�d�r.

T�rk-�slam Birli�i de, �ye �lkelerin ulusal ba��ms�zl�klar�n� ve milli s�n�rlar�n� muhafaza ettikleri, her �lkenin kendi ulusal hak ve ��karlar�n� koruyabilece�i bir yap� olmal�d�r. Ama�, devletlerin yap�sal olarak birle�meleri de�il, ortak politika ve menfaatler �evresinde birle�ilmesi ve bu politikalar�n hayata ge�irilmesinde birli�in yapt�r�m g�c�n�n olmas�d�r.

B�y�k �nderimiz Atat�rk'�n g�r��leri �nemli bir mesaj i�ermektedir
�n�a etti�i modern devlet anlay��� ile T�rkiye Cumhuriyeti'ni M�sl�man �lkelerin en istikrarl� demokrasisi haline getiren Mustafa Kemal Atat�rk'�n, T�rk-�slam d�nyas�n�n nas�l bir yap� i�inde birlik ve beraberli�ini sa�layabilece�i y�n�nde de �nemli de�erlendirmeleri vard�r. Bir devletin en �nemli unsurlar�ndan birinin milli s�n�rlar i�inde var olma hakk� oldu�unu ifade eden Atat�rk'�n tespitlerinin do�rulu�u, ge�en zaman i�erisinde ispatlanm��t�r.

Bilindi�i gibi, Osmanl� �mparatorlu�u'nun y�k�l�� s�recinde, Osmanl� topraklar�nda ya�ayan halklar�n bir k�sm� yanl�� y�nlendirmelere kap�larak Osmanl�'n�n yan�nda yer almak yerine, d�� g��lerle i�birli�i yapm��lard�r. Ancak �e�itli imtiyazlar kazanacaklar�n� umarak bu yolu se�enler i� birli�i yapt�klar� �lkelerin hegemonyas� alt�na girmi�ler ve s�m�rgele�tirilmi�lerdir. Bu halklardan baz�lar�, Cumhuriyetin ilk y�llar�nda Mustafa Kemal'e temsilciler g�ndererek, kendilerini s�m�rge durumuna d���ren liderlerinin basiretsizli�inden �ikayet etmi� ve hatta baz�lar� T�rkiye Cumhuriyeti ile birle�me taleplerini dile getirmi�lerdir. Atat�rk'�n bu tekliflere verdi�i kar��l�k, T�rk-�slam Birli�i'nin temelinin nas�l olmas� gerekti�ini g�steren �nemli bir cevapt�r:

"B�t�n �slam aleminin manen oldu�u kadar maddeten de birlik i�inde ve m�ttefik hale gelmesinden sadece sevin� duyar�z. Bunun i�in de bizim kendi hudutlar�m�z i�erisinde ba��ms�z oldu�umuz gibi, Suriyeliler ve Irakl�lar da milli hakimiyete dayal� ba��ms�z bir g�� olarak ortaya ��kabilmelidirler."

Mustafa Kemal, 24 Nisan 1920, 4. (gizli) oturum www.mihenk.gr/arsiv/18/ mihenkokulu.htm

G�r�ld��� gibi Atat�rk'�n belirledi�i �ncelik, bu �lkelerin de ba��ms�zl�klar�n� kazanmalar�d�r. T�rk-�slam Birli�i'nin �neminin bilincinde olan Atat�rk, bu birli�in kendisinden beklenen etkiye sahip olabilmesi i�in, �yelerinin milli s�n�rlar� i�inde ba��ms�zl���n� kazanm��, milli iradeye dayanan ve kendi ayaklar� �zerinde durabilen devletler olmalar� gerekti�ine dikkat �ekmi�tir. Dolay�s�yla, bug�n de, kurulacak bu birlikteli�in �yelerinin toprak b�t�nl���n� ve ba��ms�zl�klar�n� korumas� son derece �nemlidir.

 

T�rkiye, Avrupa Birli�i ile �slam D�nyas� Aras�nda K�pr� Vazifesi G�recektir

Avrupa Birli�i-T�rkiye ili�kilerinin girdi�i yeni rota, Do�u-Bat� medeniyetlerinin yak�nla�mas�nda T�rkiye'nin aktif bir rol alaca��n� a��k�a ortaya koymaktad�r. Ayn� zamanda, bir NATO �yesi olan T�rkiye'nin, AB'ye de girmesi, Bat� D�nyas� ile T�rk ve �slam devletleri aras�nda bir k�pr�n�n olu�mas�n� sa�layacakt�r. Medeniyetler aras�nda k�pr� vazifesi g�recek olan T�rkiye; sorunlar�n ��z�m�nde arabuluculuk yaparken, kar��l�kl� ili�kilerin geli�mesi sebebiyle b�y�k bir zenginli�in ve refah�n yolunu da a�acakt�r.

Avrupa Birli�i �lkelerinin T�rkiye gibi M�sl�man bir �lke ile iyi ili�kiler i�erisinde olmas� T�rk-�slam d�nyas�n�n Avrupa Birli�i'ne bak�� a��s�n� da olumlu y�nde etkileyecek ve iki taraf aras�nda dostane, s�cak ili�kilerin kurulmas�n� sa�layacakt�r.

Osmanl�'n�n y�zy�llarca de�i�ik k�lt�rler aras�nda s�cak bir diyalog ve i�birli�i ortam�n� kurmu� oldu�u d���n�ld���nde, bug�n de bu diyalo�un yine Osmanl�'n�n miras��s�, hem Bat� medeniyetini yak�ndan tan�yan hem de �slam k�lt�r�n� ve onun manevi de�erlerini �z�msemi� olan T�rkiye taraf�ndan tesis edilebilece�i a��k�a g�r�lmektedir.

T�rk-�slam d�nyas�n�n bir birlik kurmas�, AB gibi bu birli�i de d�nyada etkili bir organizasyon haline getirecektir. T�rk-�slam Birli�i'ne �ye olan �lkeler de b�y�k bir ekonomik, siyasi ve k�lt�rel g�� olarak hareket edecektir. Bu b�y�k potansiyelin d�nyaya a��lmas�, kar��l���nda T�rk-�slam d�nyas�na da b�y�k a��l�mlar sa�layacak geli�meleri beraberinde getirecektir.

T�rkiye'nin �nc�l���nde ger�ekle�ecek T�rk-�slam Birli�i, T�rkiye'nin Avrupa Birli�i ile y�llard�r s�rmekte olan yak�n ili�kileri sebebiyle, Avrupa Birli�i ile k�sa zamanda yo�un bir i�birli�ine girecektir. �zellikle, ekonomik geli�menin ve refah d�zeyinin artmas�nda bu kar��l�kl� i�birli�inin b�y�k faydas� olacakt�r.

�ncelikle, T�rkiye, Avrupa Birli�i'nin T�rk �slam d�nyas�na kolay ve g�venli ula��m�n� sa�layacakt�r. Bu da, iki taraf aras�ndaki ticaret hacminin artmas�na ve kar��l�kl� ili�kilerin geli�mesine sebep olacakt�r. B�ylece, T�rk-�slam co�rafyas�ndaki zengin do�al kaynaklar adil bir �ekilde, t�m insanl���n yarar�na de�erlendirilirken bu b�lgenin gelirleri de artacakt�r. Kar��l�kl� olarak geli�tirilen iyi ili�kiler sebebiyle, Avrupa'n�n geli�mi� sanayisi T�rk-�slam co�rafyas�nda ciddi yat�r�mlar yapacakt�r. Bu da, Avrupa'n�n ileri teknolojisinin bu b�lgeye girmesine ve ya�am �artlar�n�n iyile�mesine vesile olacakt�r. B�ylelikle, Avrupa Birli�i'nin yeni pazarlarda ve gen�, dinamik n�fusla i�birli�i yaparken, T�rk-�slam Birli�i de sahip oldu�u gen� n�fus ile hammadde ve enerji kaynaklar�n� verimli bir �ekilde de�erlendirmi� olacakt�r.

Sonu� olarak, T�rkiye'nin AB ve T�rk-�slam Birli�i aras�nda kuraca�� k�pr�, bu geni� co�rafyadaki insanlar�n huzur ve bar�� i�inde ya�amas�na, hayat kalitesi ve refah d�zeylerinin artmas�na vesile olacakt�r.

Sonraki Sayfa

e-mail: [email protected]