Ana Sayfa
4.Say� Dergi Hakk�nda
4.Say� ��indekiler
1.ve 2.Say�daki Yazarlar
�lanlar & Duyurular
Tan�t�mlar & Konferanslar
MP3 format�nda
 
Sitede Yaz�lar�n�z�n Yay�nlanmasini �stiyor musunuz?
Bas�nda T�rk �slam Birli�i
 

T�RK-�SLAM B�RL��� NEDEN AC�LD�R?

T�rk-�slam d�nyas�n�n gelece�inin d�nya bar���n� ve g�venli�ini do�rudan ilgilendirdi�i, g�n�m�zde pek �ok d���n�r taraf�ndan ifade edilmektedir. T�rk-�slam d�nyas� yakla��k 1.5 milyarl�k n�fusu, sahip oldu�u yeralt� zenginlikleri ve co�rafyas�n�n stratejik �nemi ile b�y�k bir g��t�r.

II. D�nya Sava��'na kadar �o�unlu�u s�m�rge idaresi alt�nda bulunan M�sl�man �lkeler, II. D�nya Sava��'ndan sonra ba��ms�zl�klar�n� kazanm��lar ve bu durum, d�nya siyasetinde �nemli de�i�imlere sebep olmu�tur. T�rk-�slam d�nyas�ndaki as�l de�i�im ise So�uk Sava�'�n sona ermesiyle birlikte ya�anm��t�r. Bu tarihten sonra T�rk-�slam d�nyas�, Arnavutluk ve Bosna'dan, �e�enistan ve Tacikistan'a uzanan bir Avrasya co�rafyas� haline gelmi�tir. Bu s�re� i�inde, M�sl�manlar�n yerle�im yap�lar�nda ya�anan de�i�im de T�rk-�slam co�rafyas�n� etkilemi�tir.

20. y�zy�l�n ba��na kadar, M�sl�manlar -k�sa d�nemli i�galler hari� genellikle T�rk-�slam topraklar�nda yani idaresi alt�nda ya�am��lard�r. 20. y�zy�l�n ilk d�nemlerinden itibarense, Avrupa �lkelerine ve Amerika'ya g�� etmi�ler ve bu topraklarda �nemli bir n�fus haline gelmi�lerdir.

Bug�n Amerika'da ve pek �ok Avrupa �lkesinde �slam en h�zl� y�kselen din konumuna gelmi�, M�sl�manlar�n say�s�nda ya�anan art�� sosyal ve siyasi hayatta etkili bir rol �stlenmesini sa�lam��t�r. B�ylece T�rk-�slam co�rafyas�, sadece n�fusunun b�y�k �o�unlu�u M�sl�man olan ya da M�sl�manlar�n idaresi alt�nda olan �lkelerle s�n�rl� olmayan bir co�rafya haline gelmi�tir. Bu geli�me, T�rk-�slam d�nyas�na �nemli avantajlar sa�larken, bir an �nce ��z�me ula�t�r�lmas� gereken sorunlar� da beraberinde getirmektedir.

 

T�rk-�slam D�nyas�n� Temsil Eden Bir Merkez Bulunmamaktad�r
Bug�n T�rk-�slam d�nyas�n�n durumu de�erlendirildi�inde ilk dikkati �ekecek �zelliklerden birisi, M�sl�manlar�n kendi aralar�ndaki ileti�im kopuklu�udur. Yak�n ge�mi�te, �ran-Irak Sava��, Irak'�n Kuveyt'i i�gali, Pakistan-Banglade� Sava�� gibi M�sl�man �lkeler aras�nda ge�en sava�lar ya�anm��t�r. M�sl�man �lkelerde �o�unlukla etnik ve siyasi sorunlar nedeniyle ya�anan i� sava� ve �at��malar da �rne�in Afganistan'da, Yemen' de, L�bnan'da, Irak'ta veya Cezayir'de oldu�u gibi- M�sl�manlar aras�ndaki birlikteli�in olmas� gereken noktan�n �ok uza��nda oldu�unu g�stermektedir. T�rk-�slam d�nyas�n�n kendi i�inde birlikteli�ini sa�layamam�� olmas�, bir �ok M�sl�man �lkenin geri kalmas�na sebep olmu�tur. T�rk-�slam d�nyas� geni� maddi kaynaklar�na ve insan potansiyeline ra�men bilimde, teknolojide, sanatta ve e�itimde istenen seviyeye gelememi�tir.

Bu sebeple, T�rk-�slam d�nyas�nda �lkeler aras�ndaki kopuklu�u giderecek, anla�mazl�klar� ��zecek, sosyal, siyasi ve ekonomik i�birli�ini sa�layacak bir merkeze �iddetle ihtiya� vard�r.

T�rk-�slam d�nyas�n�n d�rt bir yan�nda birbirinden son derece farkl� dini yorumlar, g�r��ler ve modeller hakimdir. Neyin ger�ekten �slam'a uygun neyin de ayk�r� oldu�unu belirleyecek, bu konuda d�nya M�sl�manlar�n�n geneline y�n verecek, onlar� uzla�t�rabile cek bir merkez de yoktur. �rne�in Katoliklerin Vatikan'�, Ortodoks H�ristiyanlar�n Patrikhaneleri bulunurken, T�rk-�slam d�nyas�nda dini ve sosyal konularda bir birlik olu�turacak bir merkez bulunmamaktad�r.

Oysa �slam ahlak�n�n �z�nde birlik vard�r. Peygamberimiz Hz. Muhammed (sav)'in vefat�n�n ard�ndan, �slam d�nyas� hep Hilafet makam� taraf�ndan y�nlendirilmi�, bu makam M�sl�manlar�n sosyal ve dini konulardaki yol g�stericisi olmu�tur.

G�n�m�zde de T�rk-�slam D�nyas�'na rehberlik edecek, g�ncel sorunlar�n ��z�m�nde etkili olacak �a�da� bir merkeze �iddetle ihtiya� vard�r. Demokratik esaslara ve hukukun �st�nl��� prensibine dayanan kararalma mekanizmalar�n�n olu�turulmas� ancak T�rk-�slam Birli�i'nin sa�lanmas�yla m�mk�n g�r�lmektedir.

B�yle bir birlik, anla�mazl�klar�n, �at��malar�n ortadan kald�r�lmas�nda, �ye �lkeler aras�ndaki i�birli�inin geli�tirilmesinde ve M�sl�manlar�n birlikte hareket etmesinde �nemli bir g�rev �stlenecektir.

Bug�n 56 M�sl�man �lkenin �ye oldu�u �slam Konferans� �rg�t�, M�sl�manlar� �at�s� alt�nda toplayan �ye say�s� ve �yelerinin co�rafi da��l�m� a��s�ndan- en b�y�k M�sl�man �rg�tt�r. Bu �rg�t d���nda da, ortak co�rafyalarda ya�ayan M�sl�man �lkeler aras�nda �e�itli ticari ve askeri i� birlikleri bulunmakta, b�lgesel ittifaklar kurulmaktad�r. Bunlar�n her biri birlik ve dayan��ma ruhunu geli�tirme a��s�ndan �nemli ad�mlard�r. Ancak T�rk-�slam d�nyas�n�n, daimi kurumlar� bulunan, ba�lay�c� kararlar alma yetkisine sahip, ortak politika geli�tirebilecek ve bunlar� kararl�l�kla uygulayacak, t�m M�sl�manlar�n ortak sesi olacak, yaln�zca belirli b�lgelerin de�il t�m T�rk-�slam d�nyas�n�n sorunlar� ile ilgilenip bu sorunlara ��z�m �retecek daha kapsaml� bir birli�e ihtiyac� vard�r.�

 

Yery�z�nde Suni Bir "Medeniyetler �at��mas�" Olu�turma �abas� Vard�r
T�rk-�slam d�nyas� askeri, siyasi ve ekonomik olarak tek blok olmak zorundad�r. Kendi i�inde beraberli�i sa�lam�� T�rk-�slam d�nyas�, d�nya bar���n�n da g�vencesi olacak, baz� radikal unsurlar ve "medeniyetler �at��mas�"ndan yana olanlar, teorilerine gerek�e olarak �ne s�rebilecekleri ortam� bulamayacaklard�r. �zellikle belirtmek gerekir ki, ��z�mlerin ivedilikle hayata ge�irilmesi son derece �nemlidir. ��nk� T�rk-�slam d�nyas� ile Bat� d�nyas� aras�nda her ge�en g�n suni bir "medeniyetler �at��mas�" olu�turulmaya �al���lmaktad�r. T�rk-�slam Birli�i'nin kurulmas� ile birlikte bu tehlike tamamen ortadan kalkacakt�r.

Tarihte ya�anan tecr�beler a��k�a g�stermektedir ki, farkl� medeniyetlerin bir arada ya�amas�, bir gerilim ve �at��ma nedeni de�ildir. Buna ra�men, g�n�m�zde ho�g�r� ve uzla�ma yerine, hem Bat�da hem de �slam d�nyas�nda, d��manl�k ve �at��may� se�mek isteyenler vard�r.

Bug�n farkl� dinlerden insanlar�n birbirlerini �ld�rmesi ve yurtlar�ndan s�rmesi tamamen bir radikalizm yan�lg�s�ndan ba�ka bir�ey de�ildir. �z�nde her �� dini de

Allah yery�z�ne indirmi�tir ve bu dinler insanlara bar���, sevgiyi ve karde�li�i emretmektedir. Bu sebeple, din ad�na ortaya ��karak, yery�z�nde karga�aya ve �at��malara sebep olmak din ahlak�n�n �z�nden tamamen uzakt�r. Kutsal kitaplarda olmayan, sonradan dine ilave edilen bir tak�m yanl�� inan�larla insanlara zarar vermenin dindarl�kla hi�bir ilgisi yoktur.

Allah insanlara k�t�l��� ve bozgunculu�u emretmemi�tir. Hi�bir toplumu di�erinden �st�n tutmam��, �st�nl���n takvada (Allah'a kar�� olan samimiyet ve i�ten ba�l�l�kta) oldu�unu belirtmi�tir. Allah Kuran'da insanlara ��yle buyurmaktad�r:

"Ey insanlar, ger�ekten, biz sizi bir erkek ve bir di�iden yaratt�k ve birbirinizle tan��man�z i�in sizi halklar ve kabileler (�eklinde) k�ld�k. ��phesiz, Allah Kat�nda sizin en �st�n (kerim) olan�n�z, (�rk ya da soyca de�il) takvaca en ileride olan�n�zd�r. ��phesiz Allah, bilendir, haber aland�r." (Hucurat Suresi, ayet 13)

Yery�z�nde bir karga�a ��kt���nda, samimi dindarlar�n vazifesi bu yang�n� s�nd�rmek ve insanlar�n mallar�n�, canlar�n� korumakt�r. Ya�ad���m�z �a�da, her �� dinin mensuplar� taraf�ndan beklenen Mesih de yeniden geldi�inde yery�z�ne bar���, sevgiyi ve karde�li�i getirecektir.

�yleyse, Allah'�n kutsal kitaplarda ve el�ileriyle apa��k bir �ekilde belirtti�i bar�� ve sevgi h�k�mlerini yerine getirmek samimi dindarlar�n sorumlulu�udur. Bu bar�� ve huzur ortam�n�n bir an �nce yery�z�nde ya�anmas� i�in, �z�nde �slam ahlak�n� bar�nd�ran T�rk-�slam Birli�i'nin kurulmas� son derece acildir.

Sonraki Sayfa

e-mail: [email protected]