Ana Sayfa
6.Say� Dergi Hakk�nda
6.Say� ��indekiler
1.ve 2.Say�daki Yazarlar
�lanlar & Duyurular
Tan�t�mlar & Konferanslar
MP3 format�nda
 
Sitede Yaz�lar�n�z�n Yay�nlanmasini �stiyor musunuz?
Bas�nda T�rk �slam Birli�i
 

KAHRAMAN T�RK ORDUSU BARI�IN S�MGES�D�R

Bug�n T�rk Ordusu, gerek e�itim, gerek donan�m, gerekse g�� olarak d�nyan�n en �nde gelen ordular�ndand�r. Komutanlar�m�z, son derece iyi yeti�mi�, k�lt�rl�, ayd�n, y�ksek karakterli �rnek askerlerdir. Her biri �ok iyi bir komutan olman�n yan� s�ra, iyi bir stratejist, iyi bir e�itimci, iyi bir siyaset bilimci, k�sacas� Atat�rk �rne�inde en g�zel bi�imde tecelli etti�i �zere, iyi birer devlet adam�d�r.

T�rk Milleti'nin Vas�flar�
G�zel ahlak sahibi T�rk insan� merhametlidir. Kendisine yap�lan iyili�i unutmaz ve daha g�zeliyle kar��l�k verir. Hatalar� ba���lay�c�d�r ve al�akg�n�ll�d�r. Verdi�i s�z� tutar ve antla�malar�n� harfiyen yerine getirir. Dini, k�lt�r�, �rf ve adetlerine olan ba�l�l��� ona her t�rl� k�t�l�kten uzak ya�amay� ��retir. T�m bunlar milletimizin bar�� ve huzur i�inde bir ya�am s�rmesine vesile olur.

Din ahlak�na �nem veren T�rk Ordusu da tarih boyunca muhatap oldu�u t�m olaylarda bar�� yanl�s� bir tutum izlemi�tir. Anla�mazl�klar� �ncelikle diyalogla ��zmeye �al��m��t�r. Fethetti�i t�m topraklara bar�� getirmi�tir.

T�rk Milleti her biri di�erinden g��l� olan 16 devlet kurmu� ve bu devletlerin y�netiminde g�sterdi�i �st�n kabiliyetle t�m d�nya milletlerine tarih boyunca �rnek olmu�tur. Bunun en �nemli nedenlerinden biri ise hakimiyeti alt�nda ya�ayan farkl� etnik k�kene mensup topluluklar�, her birinin dil ve din farkl�l�klar�na sayg� g�stererek, bar��, huzur ve g�venlik i�erisinde, as�rlar boyunca bir arada ya�atma becerisini g�stermesidir. Ayn� topraklar �zerinde hakimiyet kuran farkl� devletler ise bu ba�ar�y� sa�layamam��, s�z konusu topraklarda bu kadar uzun s�reli hakimiyetler ya�anmam��t�r.

T�rklerin Devlet ve Ordu Anlay���
Avusturyal� T�rkolog Anton Cornelers Schaendinger de T�rklerin devlet ve ordu anlay���n� ve bu anlay���n d�nyan�n pek �ok y�resine getirdi�i bar�� ve huzurun, ba�ka hi�bir h�k�mdarl�k d�neminde sa�lanamad���n� ��yle dile getirmi�tir:

�skender Do�u'ya ve Hint'e kadar yay�ld�. Daraz Do�u'dan Bat�'ya uzand�. Cengiz Han Avrupa ortalar�na kadar at ko�turdu. Lakin hi�biri Osmanl� T�rkleri gibi di�er insanlar�n k�lt�r ve din h�rriyetine sayg� g�stermediler. Osmanl�lar harikulade bir nizam ve d�zende as�rlarca kendilerinden olmayan insanlarla bar�� i�erisinde ya�ad�lar. Onun i�indir ki, Avrupa'da d�rt as�r boyunca kalabildiler.1

T�rk milletinin yeti�tirdi�i en b�y�k asker olan Atat�rk de �slam ahlak�n�n bu bar���� �zelli�ini rehber edinmi�tir. Atat�rk'�n siyasi doktrini, aynen Kuran-� Kerim'de emredildi�i gibi, gerekti�inde savunma ama�l� olarak sava�mak; ancak as�l olarak bar�� yanl�s� olmakt�r. Onun �nl� "Yurtta sulh, cihanda sulh" s�z�, bu konuda tarihe ge�mi� bir slogand�r. Atat�rk, bir konu�mas�nda da ��yle demi�tir:

"Cumhuriyet'in d�� siyasette �zenle g�tt��� ama�, uluslararas� bar��� korumak ve g�ven i�inde ya�amakt�r. Kom�ular�m�zla dostluk ve iyi ge�inme yolunda her g�n biraz daha ilerlemekteyiz." 2

Atat�rk gerek siyasi gerekse askeri kararlar�nda bar��tan yana olmu�tu. Kumandanl���n� �stlendi�i ordular� bar�� i�in harekete ge�irmi�tir. Vatan�na ve d�nyaya bar�� getirmek i�in sava�m��t�r. Onun miras� olan T�rkiye Cumhuriyeti'nin Silahl� Kuvvetleri de B�y�k �nder Atat�rk'�n yolunda ilerlemektedir. Her zaman bar��� arzu etmektedir.

�anl� ordumuz d�nyada kendine hakl� bir nam edinmi�tir. Adaletli, ho�g�r�l�, yard�msever, bar���� ve kuvvetli ordumuz her kar���k b�lgede bulunmas� istenen bir g��t�r. T�m �zg�rl�klerin bek�isidir.

T�rk Ordusu Ahlaki De�erlere �nem Verir
T�rklerin en �ok tan�nan �zelliklerinden biri, g�zel ahlakl� olmalar�d�r. �slam dininden kaynaklanan bu �zellik, T�rklerin kurdu�u ordulara da yans�maktad�r. T�rk Ordusu adaletli, ho�g�r�l�, merhametli, yard�msever, bar�� yanl�s� ve sab�rl� bireylerden olu�maktad�r.�����������

G�zel ahlak sahibi T�rk Ordusu ayak bast��� heryerde sevgi ve sayg� g�r�r.

780-869 y�llar� aras�nda ya�am�� Arap edibi ve d���n�r� Cahiz'in T�rkler'in Faziletleri isimli eseri T�rkler'in karakteri hakk�nda yaz�lm�� ilk kitapt�r. S�z konusu eserde T�rkler, d�zeni seven, kabiliyetli, ayn� zamanda da m�tevaz� insanlar olarak tan�t�lm��t�r. Cahiz, "T�rk tek ba��na b�t�n bir cemiyet demektir" 3 diyerek T�rkler'in �st�n niteliklerine i�aret etmi�tir. Bunlar�n yan� s�ra, di�er milletlerin meziyetleri say�l�rken T�rkler'in askerlikte en ileri seviyede olduklar�na dikkat �ekilmi�tir. (Detayl� bilgi i�in Harun Yahya, T�rk�n Y�ksek Seciyesi, �stanbul: Global Yay�nc�l�k.)

T�rk tarihinin anlat�ld��� bir kaynakta, o �a�larda, �slam d�nyas�n�n T�rkler'e yakla��m� ��yle anlat�l�r:

"Araplar Mavera�nnehir'e geldikleri zaman T�rkler'in y�ksek ahlaki meziyetlere, b�y�k bir idarecilik ve askerlik maharetine sahip olduklar�n� g�rm��lerdi. Bunlar�n ��hreti ta uzak �slam beldelerine kadar yay�l�yor, herkes T�rkler'den bahsediyordu. M�sl�manlar aras�nda, T�rkler �slamiyet'e girdikleri takdirde art�k hi�bir g�c�n �slam'a kar�� ��kamayaca�� inanc� do�mu�tu. Nitekim bir�oklar� vaktiyle Hazreti Muhammed'in T�rkler'le ilgili �vg�l� ve m�jdeli s�zler s�yledi�ini rivayet ediyor, hatta baz� Kuran ayetlerinde T�rkler'in ima edildi�i s�yleniyordu."4
G�r�ld��� gibi, T�rklerin g�zel ahlak sahibi olmalar� ve g�zel ahlak� y�celten �slam dinini hi�bir zorlama olmadan kabul etmeleri, ordular�m�z� di�er bir�ok ulusun ordusundan farkl� ve �st�n k�lar. Tarih boyunca ayak bast��� her yere adalet, ho�g�r� ve yard�m g�t�ren T�rk Ordular�, bir�ok defa sava�madan topraklar� fethetme imkan� bulmu�tur. Zorba y�netimler alt�nda ezilen halklar, T�rk Ordular�n� sevin�le kar��lam��lar ve g�zel ahlak sahibi bir ordunun, bu �zelli�i sayesinde ne kadar g��l� olabilece�inin delili olmu�lard�r.

T�rklerin, dolay�s�yla �anl� ordumuzun ahlaki �zellikleri birka� ba�l�k alt�nda incelenebilir:

Ho�g�r�
Tarihte hi�bir millete nasip olmayacak kadar uzun �m�rl� devletler kuran T�rk Milleti, idaresi alt�ndaki �e�itli �rk ve dinden insanlara her zaman adil ve ho�g�r�l� davranm��t�r. Osmanl� �mparatorlu�u bunun g�zel bir �rne�idir; topraklar�ndaki �e�itli dinlere, dillere ve k�lt�rlere sahip insanlar�n inan�lar�na, geleneklerine m�dahale edilmemi�tir. Osmanl� s�n�rlar� i�erisinde bulunan hi�bir b�lge s�m�rge muamelesi g�rmemi�; ay�r�m yap�lmaks�z�n her toplulu�a k�lt�r ve medeniyet g�t�r�lm��t�r. Padi�ahlar ve y�neticiler bu uygulaman�n takip�ileri ve destek�ileri olmu�lard�r. Kuran-� Kerim'de buyruldu�u gibi, "Dinde zorlama (ve bask�) yoktur. ��phesiz, do�ruluk (r��d) sap�kl�ktan apa��k ayr�lm��t�r..." (Bakara Suresi, 256) �nsanlar dinlerini, inan�lar�n� ve ibadetlerini� de�i�tirmeye zorlanamaz. Herkes kendi vicdan�yla karar verir. Kuran ahlak�na olan ba�l�l���, ordular�m�z�n insanlara ho�g�r�yle yakla�malar�n�n ve bu vesileyle �st�n y�neticiler olarak h�kmetmelerine vesile olmu�tur.

Adalet
T�rkler, ya�amaktan �eref duyduklar� �slam ahlak�n�n bir gere�i olarak, kendi aleyhlerine olsa bile adaleti uygulamaktan vazge�memi�lerdir. Ayetlerde bildirilen bu ahlak �zelli�i onlar�n �st�n adalet anlay���n�n da temelini olu�turmaktad�r:

Ey iman edenler kendiniz, anne baban�z ve yak�nlar�n�z aleyhinde dahi olsa Allah i�in �ahidler olarak adaleti ayakta tutun. (Onlar) ister zengin olsun, ister fakir olsun; ��nk� Allah onlara daha yak�nd�r. �yleyse adaletten d�n�p heva(tutku)lar�n�za uymay�n... (Nisa Suresi, 135)

Moha� Sava��'nda T�rkler'e esir d��en Bartholomeus Georgievic'in 1544 tarihli T�rkler'in Gelenek ve G�renekleri isimli eserinde, T�rkler'in sefer zaman�nda dahi adaleti g�zettiklerine ��yle dikkat �ekilmi�tir:

"Sava� zaman�nda �yle s�k� bir disiplin vard�r ki, hi�bir asker adaletsiz bir �ey yapmaya cesaret edemez. Adaletsizlik yapan hi� ac�maks�z�n cezaland�r�l�r. G�zc�ler ve d�zen sa�lay�c�lar vard�r... Ge�ip gidilen yollar�n k�y�s�ndaki ba� ve bah�elerde sahiplerinin izni olmaks�z�n, bir elma bile kopar�lamaz."5

�yilikseverlik
�yilikseverlik, hay�rseverlik gibi faziletler T�rk ahlak�n�n ayr�lmaz par�alar�d�r. T�rk'�n insaniyeti, misafirperverli�i, hayrat ve hasenat� as�rlar boyunca dillere destan olmu�tur. T�rkler hi�bir kar��l�k beklemeden yapt�klar� yard�mlar nedeniyle, dost-d��man t�m d�nya milletlerinin sayg� ve takdirini kazanm��t�r.

Konuyla ilgili olarak yabanc� eserlerde �u �vg� dolu ifadelere rastlar�z:

"Hi�bir istisnas� olmamak �art�yla b�t�n T�rkler hay�r severler; ne din fark�na, ne de ihtiya� sahiplerinin ge�mi� fiil ve hareketlerine bakmaks�z�n b�t�n muhta�lara yard�m ederler. ��nk� onlar�n nazar�nda herhangi bir �aki (e�k�ya) hayat de�i�tirip m�kemmel bir veli olabilir. ��te bundan dolay� T�rk hayrat ve hasenat�ndan hi�bir kimse mahrum edilmez."6

"T�rkler'in nazar�nda hayrat ve hasenat imandand�r... T�rkler kadar kelimenin tam manas�yla insaniyetperver hi�bir millet bilmiyorum."7

T�RK ORDUSU'NUN HAKLI NAMI
Kurulu�unun 2215. y�l�n� kutlad���m�z Kara Kuvvetlerimiz ve �anl� Ordumuz bug�ne kadar, hi�bir kar��l�k beklemeksizin memleketimizin ve milletimizin hayr�n�, g�venli�ini ve b�t�nl���n� g�zetmi�; t�m kurumlar�yla Cumhuriyetimiz'in savunucusu olmu�tur.

Kurtulu� Sava�� T�rk Milleti'nin tarihinde bir alt�n sayfad�r. Ancak T�rk'�n tarihi bunun gibi daha pek �ok kahramanl�klarla doludur. T�rk Milleti d�nya tarihine damgas�n� vurmu� �anl� bir millettir. As�rlar boyunca �� k�tada e�siz devletler kurmu�, ayak bast��� her yere bar��, adalet ve medeniyet g�t�rm��, d�nya milletlerine �rnek olmu�tur. T�rk Milleti'nin devlet kurma ve y�netmedeki yetene�ini kavrayabilmek i�in T�rk Milleti'nin medeniyet ve k�lt�r�n�, �st�n ahlak�n�, vatan ve millet anlay���n�, idari ve askeri yap�lanmas�n� iyi tan�mak gereklidir. T�rk Ordular� tarih boyunca t�m milletlere �rnek olmu�tur. D��manlar�na korku, dostlar�na ise g�ven vesilesi olan T�rk askeri bug�n de �st�n vas�flar�yla t�m d�nyaya �rnektir.

Do�u�tan Asker Millet: T�rkler
T�rklerin �n plana ��km�� meziyetlerinden biri do�u�tan asker olmalar�d�r. T�rk askeri cesur, fedakar ve itaatkard�r. Tarih boyunca kurulan T�rk devletlerinin temeli d�zenli bir askeri te�kilata dayanm��t�r. Askerlik, T�rklerde milli bir g�rev olmu�tur. T�rklerin m�kemmel askeri kurulu�lar� ve de�erli komutanlar� t�m d�nyan�n hayranl���n� kazanm��t�r. Arap d���n�r Cahiz, "T�rk'e kar�� hi�bir �ey duramaz. Hi�bir kimse onu, yutulacak bir lokma olarak kabul edemez"8 diyerek T�rk Ordular�'n�n �st�nl���ne i�aret etmi�tir. Kanuni devrinde 7 y�l boyunca (1555-1562) Avusturya sefiri olarak �stanbul'da bulunan Ogier Ghiselin de Busbecq, T�rklerin askeri y�n�nden ��yle s�z eder:

T�rkler, sefer esnas�nda sab�rl�, tahamm�ll� ve iktisatl� hareket ederler. T�rk sistemini kendi sistemimizle mukayese edince istikbalin ba��m�za getirece�i �eyleri d���nerek titriyorum. Bu ordu galip gelecek ve payidar olacak, biz ise mahvolaca��z. ��nk� T�rkler hi� sars�lmam�� kuvvete sahip olduklar� gibi, kendilerine has zafer itiyatlar�, me�akkatlere tahamm�l kabiliyeti, intizam, disiplin, kanaatkarl�k ve uyan�kl�k var.9

T�rk Ordusu'nun Verdi�i G�ven
Tarih boyunca T�rk Ordular� di�er t�m milletlerin hem imrendikleri hem de �ekindikleri bir g�� olmu�tur. T�rk askeri, d��manlar�na korku, dostlar�na ise b�y�k g�ven vermi�tir. Bu g�ven �mam-� Azam taraf�ndan "K�l��, T�rklerin elinde bulundu�u s�rece senin dinine zeval yoktur"10 �eklinde dile getirilmi�tir. Bu s�zle �mam-� Azam, T�rk askeri yery�z�nde bulundu�u s�rece �slam dinine kimsenin zarar veremeyece�ine i�aret etmi�tir.

T�rk Milleti sahip oldu�u g��l� ordular sayesinde tarih boyunca �ok g��l� devletler kurmu�tur. Yap�lan ara�t�rmalar T�rklerin tarih boyunca 180'e yak�n devlet kurdu�unu g�stermektedir. Ara�t�rmalar devam ettik�e, bu say�n�n artaca�� ve bu devletler hakk�ndaki bilgilerin daha kesinlik kazanaca�� beklenmektedir. Tarih boyunca ya�am�� T�rk devletlerinin ya�ad�klar� d�nemlere ve b�lgelere bak�ld���nda, Japon Denizi'nden Adriyatik Denizi'ne kadar uzanan geni� topraklar�n "T�rk D�nyas�" olarak kabul edilmesi gerekti�i anla��l�r.

Ba�komutan'�n M�jdesi
Atat�rk'�n b�y�k bir g�ven ve sayg� duydu�u, milli egemenli�i tek ama� edinmi� T�rk Ordusu, kan�n�n son damlas�na kadar vatan topraklar� u�runda m�cadele etme azmi g�stermi�tir. G�vene ve �vg�ye lay�k olan kahraman T�rk Ordusu, b�y�k bir zaferle d��mandan ar�nd�r�p, kanlar�yla sulad��� T�rk topra��n� y�ce T�rk Milleti'ne arma�an etmi�tir. Ba�komutan Atat�rk kahraman T�rk Ordusu'nun b�y�k zaferini �u s�zleriyle T�rk halk�na m�jdelemi�tir:

B�y�k T�rk Milleti, Ordular�m�z'�n kabiliyet ve kudreti, d��manlar�m�za deh�et, dostlar�m�za g�ven verecek bir m�kemmelliyetteydi. Millet ordular� on d�rt g�n i�inde b�y�k bir d��man ordusunu yok etti. D�rt y�z kilometre aral�ks�z bir takip yapt�. Anadolu'daki i�gal edilmi� b�t�n topraklar�m�z� geri ald�.

Hi� ��phesiz �anl� ordumuz, halk�na verdi�i g�ven ve gururla d�nyada T�rk Silahl� Kuvvetleri olarak �anl� tarihiyle yerini almaktad�r. B�y�k bir g�rev a�k�yla bu emaneti alan T�rk Silahl� Kuvvetleri, Atat�rk'�n �izdi�i yolda emin ad�mlarla taviz vermeden �erefle y�r�mekte, T�rk Milleti'nin bekas�na ve ba��ms�zl���na kar�� geli�en, gizli ve a��k her t�rl� tehditle m�cadele etmektedir.

�LKEM�Z'�N VARLI�ININ EN B�Y�K TEM�NATI: T�RK ORDUSU
B�y�k �nder Atat�rk'�n, "Ordumuz; T�rk topraklar�n�n ve T�rkiye idealini tahakkuk ettirmek i�in sarfetmekte oldu�umuz sistemli �al��malar�n yenilmesi imkans�z teminat�d�r" ifadesiyle de dikkat �ekti�i gibi, ordumuz varl���m�z�n en �nemli g�vencesidir. �anl� ordumuz, milli varl���m�z� korumak i�in y�z binlerce �ehit vermi�, tarihi �anl� zaferlerle dolu bir ordunun miras��s�d�r. Ve bu mukaddes ordu, T�rk Milleti'nin sahip oldu�u �st�n seciyeyi b�y�k bir gurur ve liyakatla en g�zel �ekilde �zerinde ta��maktad�r.

�erefli ordumuz y�ksek karakterini tarihin her d�neminde t�m d�nyaya ispatlam��t�r. Ordumuz bug�ne kadar, hi�bir kar��l�k beklemeksizin memleketimizin ve milletimizin hayr�n�, g�venli�ini ve b�t�nl���n� g�zetmi�; t�m kurumlar�yla Cumhuriyetimiz'in savunucusu olmu�tur.

Asil T�rk Milleti
Vatan�na, �zg�rl���ne ve �erefine d��k�n olan T�rk Milleti'nin, milli varl��� ve ba��ms�zl��� u�runa g�steremeyece�i kudret ve fedakarl�k yoktur. Kurtulu� Sava��, T�rk'�n bu �st�n seciyesinin t�m a��kl���yla ortaya kondu�u �ok �erefli bir m�cadele olmu�tur. Atat�rk de d�nyan�n en donan�ml� ordular�na kar�� Milli M�cadele'yi ba�lat�rken T�rk Milleti'ne olan g�venini s�k s�k dile getirmi� ve T�rk Ordusu'nu en b�y�k destek�isi olarak g�rm��t�r. Atat�rk'�n bu konuyla ilgili baz� s�zleri �u �ekildedir:

Ordu, T�rk Ordusu, i�te b�t�n milletin g��s�n� itimat (g�ven), gurur duygular�yla kabartan �anl� ad�. Ordumuz, T�rk birli�inin, T�rk kudret ve kabiliyetinin, T�rk vatanseverli�inin �elikle�mi� bir ifadesidir. Ordumuz; T�rk topraklar�n�n ve T�rkiye idealini tahakkuk ettirmek (ger�ekle�tirmek) i�in sarfetmekte oldu�umuz sistemli �al��malar�n yenilmesi imkans�z teminat�d�r.11

Millet, kemal-i azimle i�timai ve fikr� tek�m�lle �al���rken, onu bundan al�koyacak dahil� ve haric� manialar�n kar��s�nda kuvvetli, kudretli ve b�y�k g�revini m�drik kahraman Ordumuz'un haz�r bulundu�unu d���nerek m�sterih olabilir.12

Kaynaklar:
1) S�leyman Kocaba�, Tarihte Adil T�rk �daresi, Vatan Yay., �st. 1994, s. 86
2) Atat�rk'�n SD, I, 1935, s. 361 (Fethi Naci, s. 93)
3) �smail Hami Dani�mend, Eski T�rk Seciyye ve Ahlak�, �stanbul Kitabevi Yay., �stanbul, 1982, s. 8
4) Erol G�ng�r, Tarihte T�rkler, s. 66
5) Onur Bilge Kula, Alman K�lt�r�nde T�rk �mgesi, G�ndo�an Yay., Ankara, 1993, s. 164
6) Comte de Bonneval, Frans�z general; Comte de Bonneval, Anecdotes venitiennes et Turques ou nouveaux memoires du Comte de Bonneval,� s.213
7) A. Ubicini, La Turquie Actuelle, Paris, 1855, s. 354.
8) Mehmet �zel, Vatan, Millet ve Bayrak Sevgisi, TC K�lt�r Bakanl���, Ankara, 1996, s. 419
9) http://www.mfa.gov.tr/turkce/grupk/ka/unxxii.htm
10) Mehmet �zel, Vatan, Millet ve Bayrak Sevgisi, TC K�lt�r Bakanl���, Ankara, 1996, s. 423
11) Cihat �mer, Gazi Mustafa Kemal Atat�rk'ten Se�me S�zler, Remzi Kitabevi, �stanbul,1981, s. 161
12) http://www.ataturk.net/?sayfa=dediki&konu=Ordu

Sonraki Sayfa

e-mail: [email protected]