Devlet, Millet Y�kan
D�NS�ZL�K TEHL�KES�
Din ahlak�n�n ya�anmad��� toplumlarda ahlaki ve ailevi de�erler zamanla ge�erlili�ini yitirir. �yilik ve k�t�l�k kavramlar� ki�isel menfaat ve beklentilere g�re �ekillenmeye ba�lar. Bu nedenle de zaman i�inde r��vet, h�rs�zl�k ve devlete itaatsizlik gibi ahlak d��� davran��lar yay�larak devletin ve milletin g�venli�ini ve b�t�nl���n� tehdit eden birer unsur haline gelir.
Bir milleti birarada tutan, devleti g��l� k�lan en �nemli unsurlardan biri manevi de�erler ve din ahlak�d�r. Ge�mi�i ve k�lt�r� ne kadar eskiye dayan�rsa dayans�n manevi ve dini de�erlerin zay�flamas�, bir toplumda dejenerasyonun ba� g�stermesini, anar�inin ortaya ��kmas�n�, ard�ndan da b�l�nmeyi ve yok olmay� ka��n�lmaz hale getirir. Tarih; g��lenmi�, y�kselmi�, zenginle�ip b�y�m�� fakat manevi de�erlerine olan ba�l�l���n� kaybetmesinden dolay� varl���n� yitirmi� toplumlar�n �rnekleriyle doludur.
T�rk Milleti'nin say�s�z tehdit ve zorluk kar��s�nda as�rlarca ayakta kalmas�, hi�bir zaman boyunduruk alt�na girmeden varl���n� s�rd�rmesi, her biri di�erinden g��l� 16 b�y�k devlet kurarak milyonlara h�kmetmesi, insan�m�z�n manevi de�erler konusundaki duyarl�l���n�n ve titizli�inin bir sonucudur. T�rk insan�n�n bu husustaki kararl�l���, milletimizi tarih sahnesinde y�zy�llard�r lider ve �nc� konumda tutmu�tur.
Milletimizi Ayakta Tutan G��, Manevi De�erlerimizdir
Bir milletin fertlerini birarada tutan en g��l� ba� olan ortak manevi de�erler; aile, ahlak ve devlet m�esseselerinin de devam�n� sa�layan en �nemli unsurdur. Din ahlak�n�n var olmad��� veya dini de�erlerin ortadan kalkt��� bir toplumda, bunun ka��n�lmaz bir sonucu olarak aile, ahlak ve devlet kavramlar� da ge�erlili�ini yitirecek ve k�sa s�re i�inde ortadan kalkacakt�r.
Dini ve manevi de�erlere ba�l�l���n bir toplum i�in hayati �nem ta��d���na dikkat �eken B�y�k �nder Atat�rk de T�rk Milleti'nin dindar olmas�n� ve dini de�erlerini muhafaza etmesini "Din l�zumlu bir m�essesedir. Dinsiz milletlerin devam�na imkan yoktur"; "Din vard�r ve laz�md�r" s�zleriyle te�vik etmi�tir.
Nitekim tarihe, �zellikle de T�rk Milleti'nin tarihine bakt���m�zda bunun ne derece do�ru oldu�unu a��k�a g�rebiliriz. T�rk Milleti'nin tarihinde yer alan t�m g��l� ve kal�c� devletler, �zellikle de 6 y�zy�l boyunca d�nyan�n en b�y�k siyasi g��lerinden biri olan Osmanl� �mparatorlu�u, manevi de�erlere ba�l�l�ktan gelen g��l� bir k�lt�r �zerine y�kselmi�tir. �anl� bir tarihe sahip, b�y�k ve k�kl� bir medeniyetin temsilcisi olmu� M�sl�man T�rk Milleti, �zellikle �slamiyet'in kabul�n�n ard�ndan daha g��l� ba�larla birbirine ba�lanm��t�r. Sultan Alpaslan'�n Malazgirt'teki zaferinin ard�ndan, Anadolu'da M�sl�man T�rk halk�n�n egemenli�i ba�lam�� ve manevi y�nden yap�lan fetihle de bu egemenlik sa�lamla�t�r�lm��t�r. Anadolu'nun kap�lar�n� M�sl�manlara a�an Sultan Alpaslan'dan itibaren T�rk y�neticilerin ve yanlar�ndaki kadrolar�n en temel �zellikleri, �slam dinine olan sadakatleri olmu�tur.
Manevi de�erlerine ba�l�l�k o derece b�y�k bir g��t�r ki, milletin siyasi �alkant�lar� atlatmas�n�, d��ar�dan gelebilecek bir sald�r� ya da tacize kar�� dayanakl� olmas�n� ve ayakta kalmas�n� sa�lar. Di�er taraftan dini ve milli ba�lar� zay�f, hatta dinsiz toplumlar tarih sahnesinde �ok k�sa s�reler boyunca yer alabilmi�ler ve zaman i�inde asimile olup gitmi�lerdir. Bu sosyolojik ger�ek, tarih boyunca hep tekerr�r etmi� ve dini ba�lar� g��l� devletler varl�klar�n� s�rd�rebilirken, di�erleri kaos, karga�a ve anar�i i�inde yok olmu�lard�r. Peki bunun sebepleri nelerdir?
Din Ahlak� Ya�anmazsa Ne Olur?
• Her�eyden �nce din ahlak�n�n ya�anmad��� bir toplumda, temeli inan�s�zl�k �zerine kurulu g�r��ler ra�bet g�r�r, bir�ok sapk�n fikir sistemi yay�lacak zemin bulur. Bireyler kendi benliklerinden, ortak kimliklerinden uzakla��rlar. Temelini ateizm ve dinsizlik �zerine oturtmu� olan materyalizm gibi felsefeler ve kom�nizm gibi ideolojiler o toplumu k�sa zamanda bir a� gibi sarar. K�sacas� b�yle bir toplumda din ahlak�n�n yoklu�undan meydana gelen bo�lu�u b�l�c� ve dejenere edici fikir sistemleri doldurur.
• Din ahlak�n�n ya�anmad��� toplumlarda, insanlar�n iyiyi k�t�den ay�rt etme anlay��lar� ortadan kalkar. �yilik ve k�t�l�k kavram�, ki�isel menfaatler ve beklentilere g�re �ekillenir. Hi� ��phesiz bu �ok tehlikeli bir durumdur. B�yle bir durumda, bir ki�i toplum taraf�ndan k�nanmayaca��n�, herhangi bir �ekilde bunun i�in cezaland�r�lmayaca��n� d���nd���nde k�t�l�kten sak�nmaz. Bu �arp�k mant��a g�re r��vet, h�rs�zl�k, fuhu�, devlete itaatsizlik gibi k�t�l�kler makul kar��lan�r. �man edip Allah'tan samimi olarak korkan ve din ahlak�n� ya�ayan bir insan ise, do�ru olman�n, ho�g�r�l� olman�n, vatan�n�, devletini sevmenin iyi; fuh�un, zulm�n, adaletsizli�in k�t� oldu�unu bilir. Ve ya�am�n�n her an�nda bunlara uyar. Din ahlak�, insanlar aras�ndaki yard�mla�ma, d�r�stl�k, ho�g�r�, adalet, fedakarl�k gibi erdemlerin en temel kayna��d�r. Din ahlak�n�n var olmad��� bir ortamda bu de�erlerin hi�birinden s�z etmek m�mk�n olmaz. Din ahlak� ya�anm�yorsa; d�r�stl�k, fazilet, adalet de yoktur. Dini inan�lar�n kas�tl� olarak yok edildi�i toplumlarda ise, bu de�erler zaman i�inde kaybolmu�tur.
• �nsan� insan yapan ahlaki de�erler ge�erlili�ini yitirdi�i ve yok oldu�u takdirde, toplumun her kesimi ve her ferdi bundan nasibini al�r. Her birey sadece kendisini umursayan ve di�er hi� kimseyi �nemsemeyen birer ayr� "par�a" haline gelir. Ailevi de�erler ortadan kalkar. ��nk� din ahlak�n�n ya�anmad��� bir toplumda, bu gibi kutsal kurumlar�n varl��� da s�z konusu olamaz.
• T�m bu olumsuzluklar devletin oturmu� d�zenini ve milletin yerle�mi� dokusunu da �ok h�zl� bir �ekilde tahrip eder. ��nk� devlete ba�l�l�k, vatan sevgisi gibi �st�n vas�flar yine dini inan�lar�n sonucunda geli�mi� �zelliklerdir. Din ahlak�n� ya�amayan, dolay�s�yla vicdani duygular� geli�memi� bir insan�n milletini, bayra��n� sevmesi, devletine hizmet �uuru i�inde �al��mas�, kar��l�k beklemeden gece g�nd�z vatan� i�in n�bet beklemesi elbette d���n�lemez. B�yle bireylerin yeti�medi�i, yeti�mi� bireylerin de bu �st�n vas�flar�n� kaybetti�i bir toplum, ��phesiz ki hem sosyolojik a��dan hem de siyasi olarak varl���n� s�rd�remeyecektir.
• Dine inanc�n ortadan kalk���n�n bir ba�ka tehlikeli sonucu, insanlar�n yava� yava� psikolojik sorunlara ma�lub olmaya ba�lamas�d�r. Su� oranlar�ndaki art��, i�ki ve uyu�turucuya y�neli�, fuhu� patlamas�, huzursuzluk ve �at��ma ortam� toplumun psikolojik a��dan y�prand���n�n en somut alametlerindendir. Bunun do�al bir sonucu olarak birbirine g�venmeyen, birbirini sevip saymayan, sadece kendi ya�am m�cadelesini s�rd�rmeye �abalayan, toplumun di�er �yelerini ise birer rakip hatta birer d��man gibi g�ren bireyler ortaya ��kar. Sosyal adaletsizlik ve ekonomik s�k�nt�larla beslenen bu gerilim, k�sa s�re i�inde adeta toplumsal bir cinnete d�n���r ve bunun sonucunda da toplum par�alan�r.
• D�nya tarihinde bir�ok ulus, dini de�erlerine gereken �nemi vermedi�inde, dejenerasyon, ��z�lme ve par�alanma tehlikesiyle kar�� kar��ya kalm��t�r. D�nyan�n hangi b�lgesinde olursa olsun, dini de�erler ne zaman yok edilmeye, inan� �zg�rl��� ne zaman bask� alt�na al�nmaya �al���lsa devlet kar��t� anar�ist hareketler zirveye ��km��t�r. �rne�in, birtak�m ki�iler bizzat devlet otoritesini zaafa u�ratma aray��lar�na girmi�; mevcut d�zeni y�karak totaliter rejimler tesis etmeye �al��m��; as�rlarca birarada ya�am�� bir milleti kamplara b�lmeye kalkm��; toplumu sa�-sol �at��malar�yla i� sava��n e�i�ine getirmi�; sol darbe hayalleriyle grevler, y�r�y��ler, protesto g�sterileri yapm�� ve toplumsal �alkant�lara sebep olmu�lard�r.
• Dini ve manevi de�erlere gereken �nemin verilmemesi, toplumlar aras� bar��� da tehdit eden �nemli bir tehlikedir. Din ahlak�n�n ortak ho�g�r�s�nde birbirleriyle uyumlu bir �ekilde ya�ayan uluslar, bu ho�g�r� ve uzla�ma zemini olmad��� takdirde birbirleriyle �at��acak, yery�z�nde kaos ve b�y�k bir karga�a meydana gelecektir.
SONU�
Buraya kadar yapt���m�z analizlere ve "Dinsizlik, devlet ve millet y�kan bir tehlikedir" ger�e�inin tarihteki somut delillerine dayanarak s�yleyebiliriz ki, bir �lkenin bekas� i�in milli ve manevi de�erlerin korunmas� ve g��lendirilmesi hayati �neme sahiptir. M�sl�man T�rk Milleti, harc�nda var olan bu anlay�� sayesinde en zor d�nemlerinde bile M�sl�manlar�n sancaktarl���n� yapm��, mevcudiyetini, b�t�nl���n� ve otoritesini her t�rl� ko�ula ra�men muhafaza etmi�tir. 2000'li y�llar� modern, ilerici ve refah d�zeyi y�ksek lider bir T�rkiye olarak ya�amak i�in de bu g�zel �zelliklerin devam ettirilmesi �nemlidir. T�rk Milleti, ge�mi�te oldu�u gibi gelecekte de bu y�n�yle d�nya milletlerine �rnek olacakt�r.
Bilim Ara�t�rma Vakf�
Milli De�erleri Koruma Vakf�
"Din l�zumlu bir m�essesedir. Dinsiz milletlerin devam�na imkan yoktur."
M. Kemal ATAT�RK
|