Ana Sayfa
3.Say� �ns�z
3.Say� ��indekiler
2.Say�daki Yazarlar
�lanlar & Duyurular
Tan�t�mlar & Konferanslar
MP3 format�nda
 
Sitede Yaz�lar�n�z�n Yay�nlanmasini �stiyor musunuz?
Bas�nda T�rk �slam Birli�i
 

Medeniyetler �ttifak�

Yahudilik ve H�ristiyanl�k zaman i�erisinde baz� bozulmalara u�ram��, kutsal kitaplar�n�n i�ine baz� bat�l inan��lar ve hurafaler kar��m��t�r. Ancak yine de bu iki dinin kitaplar� incelendi�inde, hak dine ait pek �ok inan� esas�n�n ve ahlaki de�erin korunmu� oldu�u da g�r�lecektir. S�z konusu inan�lar ve de�erler, �� dinin ortak inan� esaslar� ve ahlaki de�erleridir. Bu ortak de�erlerin tespit edilmesi, �� dinin mensuplar�n�n birbirlerini daha yak�ndan tan�malar�n� ve birbirlerine daha �ok yak�nl�k duymalar�n� sa�layacakt�r.

H�ristiyanlar�n ve M�sl�manlar�n inan�lar� pek �ok y�nden ortakt�r. Ayn� �ekilde Yahudilik de �slam'la pek �ok ortak inanc� payla�maktad�r. Her �� dinin mensuplar� da;

. Allah'�n t�m evreni yoktan yaratt���na ve t�m maddeye sonsuz kudretiyle hakim oldu�una inanmaktad�r.

. Allah'�n canl�lar� ve insan� yaratt���na ve insan�n Allah'�n verdi�i bir ruha sahip oldu�una iman etmektedir.

. Tarih boyunca, Allah'�n insanlara Hz. Adem (AS), Hz. Nuh (AS), Hz. �brahim (AS), Hz. �shak (AS), Hz. Yakup (AS), Hz. Yusuf (AS), Hz. Musa (AS) gibi pek �ok peygamber g�nderdi�ine inanmakta ve t�m bu peygamberleri sevmektedir.

. �l�mden sonra dirili�e, cennet ve cehennemin varl���na, meleklerin varl���na iman etmekte,

Allah'�n hayat�m�z� bir kader �zere yaratt���na inanmaktad�r.

Sadece inan� konular�nda de�il, ahlaki de�erler konular�nda da ehl-i kitab�n inan�lar� M�sl�manlarla uyum i�indedir. G�n�m�zde; fuhu�, e�cinsellik, uyu�turucu ba��ml�l��� gibi ahlaks�zl�klar�n, bencil, ��karc�, ac�mas�z insan modelinin h�zla yayg�nla�t��� bir d�nyada, Ehl-i Kitap ve M�sl�manlar ayn� erdemlere inanmaktad�rlar: Namus, iffet, tevazu, fedak�rl�k, d�r�stl�k, �efkat, merhamet, kar��l�ks�z sevgi gibi...

 

Ortak ibadetler ve ortak ahlaki de�erler

�nsan� yaratan Allah, hi� ��phesiz onun yap�s�n�, ihtiya�lar�n� ve d�nyada nas�l bir d�zen i�inde rahat edece�ini de en iyi bilendir. Dolay�s�yla insan�n, izlemesi gereken yol Rabbimizin bildirdi�i yol olmal�d�r. Nitekim Allah her d�nemde el�ileri ve kitaplar� arac�l���yla insanlara yol g�stermi�, raz� olaca�� d���nce, davran��, ahlak ve ya�am bi�imini insanlara haber vermi�tir. Allah'�n ��retti�i bu ya�am tarz�n� ve ahlak modelini uygulayanlar, hem d�nyada hem de ahirette en mutlu, en huzurlu ve en g�zel ya�ama kavu�may� �mit eden insanlard�r.

�lahi dinlerin mensuplar�n�n, materyalizmin y�k�c� etkilerine kar�� ittifak etmeleri gerekir.
Farkl� d�nemlerde, farkl� co�rafyalarda ya�ayan ve farkl� �lahi dinlere mensup olan inananlar, t�m bu farkl�l�klara ra�men asl�nda ayn� ahlaki de�erlere sahiptirler. H�rs�zl�k yapmamak, adam �ld�rmemek, zina etmemek, yalan s�ylememek, adil olmak, her t�rl� haks�zl�ktan sak�nmak, insanlara kar�� nazik ve sayg�l� bir �slup kullanmak gibi temel de�erler t�m inananlar i�in ge�erlidir. Bu, inananlar�n -�e�itli g�r�� ve uygulama farkl�l�klar� olsa da- olaylar kar��s�nda benzer tepkiler vermelerine ve ortak hareket etmelerine neden olur.

Buna kar��l�k yery�z�ndeki pek �ok ideoloji, Y�ce Allah'�n ho�nut oldu�u bu ahlak anlay���na tamamen ters olan anlay��lar� savunmaktad�r. �rne�in son iki y�zy�ld�r d�nyada son derece etkin olan materyalist felsefe, insanlar�, sadece kendi ��karlar�n� d���nen ve bunda hi�bir kural tan�mayan bireyler haline getirmektedir. Bu felsefeye dayal� ya�am bi�imleri, hayat� bir t�r "arena" olarak g�stermekte, nefsani tutkular� k��k�rtmakta ve bunlar�n tatmin edilmesi i�in her yolun kullan�labilece�ini �ng�rmektedir. �te yandan materyalizm, Allah'�n vahyini reddetti�i i�in, insan�n tabiat�na dair hi�bir mutlak k�stas kabul etmemekte, ahlaki de�erleri g�z ard� etmekte, bu sapk�n mant���n insanl��a ne kadar b�y�k bir y�k�m getirdi�inin �rnekleri ise halen g�zler �n�ndedir. �at��malar ve gerilimler, bir par�a toprak ya da makam ve mevki i�in ac�mas�zca birbirine sald�ran insanlar, mazlumlar�n ve ihtiya� i�inde olanlar�n her g�n daha da ezilmesi, adaletsizliklerin yayg�nla�mas�, ahlaks�zl�klar�n artmas�, s�z konusu y�k�m�n sadece birka� �rne�idir.

Bu durum kar��s�nda �lahi dinlerin mensuplar�n�n, materyalizmin y�k�c� etkilerine kar�� ittifak etmeleri gerekir. Allah'�n varl���na, birli�ine, bizleri O'nun yaratt���na ve bizlere do�ru yolu g�stermek i�in kitaplar ve peygamberler g�nderdi�ine inanmak, �ok �nemli bir ortak noktad�r. Bu ger�eklere inanan insanlar -Yahudi, H�ristiyan veya M�sl�manlar- bu ger�ekleri reddeden insanlara g�re birbirlerine �ok daha yak�nd�rlar.

�lerki sayfalarda �� �lahi din aras�ndaki ortak ahlaki de�erleri ba�l�klar alt�nda inceleyece�iz. Bunlar�n her biri, bu dinlerin mensuplar�n�n neden ittifak etmeleri gerekti�inin �nemli delillerindendir. Unutulmamal�d�r ki, yery�z�nde bu de�erlerle tarif edilen g�zel ahlak�n hakim olmas�, hi� ku�kusuz, her �� dinin inananlar�n�n elele vermesiyle m�mk�n olacakt�r.

 

Al�akg�n�ll�l�k

Al�akg�n�ll�l�k inananlar�n ortak bir vasf�d�r. Allah, ayetlerde kendini b�y�k g�ren, kibirli insanlar� sevmedi�ini bildirmi�tir.

�nananlar, kendilerine say�s�z nimetler bah�edenin Allah oldu�unu, her �eyin ger�ek ve tek sahibinin de O oldu�unu bilirler. Hi�bir �ekilde kibirlenmezler. Allah'�n kar��s�nda ne kadar aciz olduklar�n�n fark�ndad�rlar. Akl�n, bilginin, g�zelli�in, zenginli�in, itibar�n ve di�er her t�rl� imk�n�n kendilerinden kaynaklanmad���n�; bunlar�n Allah'�n bir ihsan� oldu�unu bilirler. ��te bu nedenle m�tevaz� davran�rlar.

Allah, Kuran'da inananlar�n tevazulu tavr�n� ��yle belirtmi�tir:

"O Rahman (olan Allah)�n kullar�, yery�z� �zerinde al�akg�n�ll� olarak y�r�rler ve cahiller kendileriyle muhatap olduklar� zaman "Selam" derler." (Furkan Suresi, 63)

Di�er bir Kuran ayetinde de m�tevaz� m�minler cennetle m�jdelenmi�tir:

"... ��te sizin �lah�n�z bir tek �laht�r, art�k yaln�zca O'na teslim olun. Sen al�akg�n�ll� olanlara m�jde ver." (Hac Suresi, 34)

Al�akg�n�ll�l���n �nemi ve bu tavr� g�sterenlerin Allah kat�nda �st�n k�l�nm�� insanlar olduklar� �ncil'de ��yle ifade edilir:

"Her bak�mdan al�akg�n�ll�, yumu�ak huylu, sab�rl� olun, sevgiyle birbirinize katlan�n." (Efesoslulara Mektup, Bap 4, 2)

Ayn� �ekilde Tevrat'ta da kibirli olmaktan sak�nmak gerekti�i,

Allah'�n al�akg�n�ll� kullar�ndan raz� olaca�� bildirilmektedir. Konuyla ilgili baz� Tevrat pasajlar� �u �ekildedir:

"Dinleyin ve kulak verin, kibirli olmay�n; ��nk� Rab s�yledi." (Yeremya, Bap 13, 15)

"...Rabbin h�k�mlerini yapm�� olan d�nyan�n b�t�n al�akg�n�ll�leri, Rabbi aray�n; salah� aray�n, al�akg�n�ll�l��� aray�n..." (Tsefanya, Bap 2, 3)

"Al�akg�n�ll�leri kurtar�r, gururlular� g�zler, gururunu k�rars�n." (2.Samuel, Bap 22, 28)

 

B�y�kl�k Taslamamak

Kuran-� Kerim

"Ona: "Allah'tan kork" denildi�inde, b�y�kl�k gururu onu g�naha s�r�kler, ku�at�r. B�ylesine cehennem yeter; ne k�t� bir yatakt�r o." (Bakara Suresi, 206)

�ncil

"... Allah kibirlilere kar��d�r, ama al�akg�n�ll�lere l�tfeder." (Yakup'un Mektubu, Bap 4, 6)

Tevrat

"...Gururlanmamalar�n�, gelip ge�ici zenginli�e �mit ba�lamamalar�n� buyur. Zevk almam�z i�in bize her �eyi bol bol veren Allah'a �mit ba�las�nlar. (Timoteos'a I." Mektup, Bap 6, 17)

 

Adalet Anlay���

Adil olmak iman eden insanlar�n en �nemli �zelliklerindendir.

Allah kullar�na insanlar aras�nda adaletle h�kmetmelerini, kendilerinin veya yak�nlar�n�n aleyhine dahi olsa adil olmalar�n� emretmi�tir. �nananlar, yery�z�nde adaleti koruyan ve haks�zl��a izin vermeyen insanlard�r. Rabbimiz Kuran'da M�sl�manlara adil olmalar� gerekti�ini ��yle bildirmektedir:

"��phesiz Allah, size emanetleri ehline (sahiplerine) teslim etmenizi ve insanlar aras�nda h�kmetti�inizde adaletle h�kmetmenizi emrediyor. Bununla Allah, size ne g�zel ���t veriyor!.. Do�rusu Allah, i�itendir, g�rendir." (Nisa Suresi, 58)

M�sl�man i�in kar��s�ndaki insan�n zengin ya da fakir olmas� veya alaca�� karar�n menfaatleriyle �at��mas� ihtimali bir �eyi de�i�tirmez. Ko�ullar ne olursa olsun m�min, adaletten taviz vermez. Bu �st�n ahlak bir Kuran ayetinde ��yle anlat�l�r:

"Ey iman edenler, kendiniz, anne-baban�z ve yak�nlar�n�z aleyhine bile olsa, Allah i�in �ahitler olarak adaleti ayakta tutun. (Onlar) ister zengin olsun, ister fakir olsun; ��nk� Allah onlara daha yak�nd�r. �yleyse adaletten d�n�p heva (tutkular�)n�za uymay�n. E�er dilinizi e�ip b�ker (s�z� geveler) ya da y�z �evirirseniz, ��phesiz Allah, yapt�klar�n�zdan haberi oland�r." (Nisa Suresi, 135)

Ba�ka bir Kuran ayetinde, kin duygusunun insanlar� adalete ayk�r� d��en tav�rlara s�r�klememesi gerekti�i bildirilmi�tir:

"Ey iman edenler, adil �ahitler olarak, Allah i�in, hakk� ayakta tutun. Bir toplulu�a olan kininiz, sizi adaletten al�koymas�n. Adalet yap�n. O, takvaya daha yak�nd�r..." (Maide Suresi, 8)

Adalet, �ncil ve Tevrat'ta da �zerinde durulan bir konudur. Adaleti g�z ard� eden s�zde din bilginleri ve Ferisiler �ncil'de ��yle k�nanm��t�r:

"Vay halinize ey din bilginleri ve Ferisiler, ikiy�zl�ler! Siz nanenin, anasonun ve kimyonun ondal���n� verirsiniz de, Kutsal Yasa'n�n daha �nemli y�nleri olan adalet, merhamet ve sadakati ihmal edersiniz. Ondal�k vermeyi ihmal etmeden esas bunlar� yerine getirmeniz gerekirdi." (Matta, Bap 23, 23)

Tevrat'ta da g�zel ahlakl� insan�n tarifi yap�l�rken �nemle �zerinde durulan konulardan biri adil olmakt�r. Tevrat'ta adil olmay� �ven a��klamalardan baz�lar� �u �ekildedir:

"... Bunlar�n yerine adil bir y�netim i�in bilgelik istedin; iste�ini yerine getirece�im... "(1.Krallar, Bap 3, 11-12)

"Rab ��yle diyor: "Adil ve do�ru olan� koruyup yerine getirin..." (��aya, Bap 56, 1)

"Yoksullardan adaleti esirgemek, halk�m�n d��k�nlerinin hakk�n� elinden almak... �ks�zlerin mal�n� ya�malamak i�in haks�z kararlar alanlar�n, adil olmayan yasalar ��karanlar�n vay haline!" (��aya, Bap 10, 1-2)

 

Din Ahlak�nda Sevginin �nemi

Kuran-� Kerim

"Kat�m�zdan ona bir sevgi duyarl�l��� ve temizlik (de verdik). O, �ok takva sahibi biriydi." (Meryem Suresi, 13)

"�man edenler ve salih amellerde bulunanlar ise, Rahman (olan Allah), onlar i�in bir sevgi k�lacakt�r." (Meryem Suresi, 96)

Tevrat

"Sevgiyi, sadakati hi� yan�ndan ay�rma, ba�la onlar� boynuna, yaz y�re�inin levhas�na. B�ylece Allah'�n ve insanlar�n g�z�nde be�eni ve sayg�nl�k kazanacaks�n." (S�leyman Meselleri, Bap 3, 3-4)

"Nefret �eki�meyi azd�r�r, sevgi her su�u ba���lar." (S�leyman Meselleri, Bap 10, 12)

 

�ncil

Size �u buyru�u veriyorum: "Birbirinizi sevin!" (Yuhanna, Bap 15, 17)

"Sevgi, Allah'�n buyruklar�na uygun ya�amam�z demektir. Ba�lang��tan beri i�itti�iniz gibi, O'nun buyru�u sevgi yolunda y�r�menizdir." (Yuhanna'n�n II. Mektubu, 6)

 

G�zel S�z S�ylemek

Kuran-� Kerim

"G�rmedin mi ki, Allah nas�l bir �rnek vermi�tir: G�zel bir s�z, g�zel bir a�a� gibidir ki, onun k�k� sabit, dal� ise g�ktedir. Rabbinin izniyle her zaman yemi�ini verir. Allah insanlar i�in �rnekler verir, umulur ki onlar ���t al�r d���n�rler." (�brahim Suresi, 24-25)

Tevrat

"Sab�rla bir h�k�mdar bile ikna edilir, tatl� dil en g��l� direnci k�rar." (S�leyman Meselleri, Bap 25, 15)

"Bilge y�reklilere ak�ll� denir, tatl� s�z ikna g�c�n� art�r�r." (S�leyman Meselleri, Bap 16, 21)

�ncil

"A�z�n�zdan hi� k�t� s�z ��kmas�n. ��itenler yararlans�n diye, ihtiyaca g�re, ba�kalar�n�n geli�mesine yarayacak olan� s�yleyin." (Efosuslulara Mektup, Bap 4, 29)

"S�z�n�z tuzla terbiye edilmi� gibi her zaman l�tufla dolu olsun. B�ylece herkese nas�l kar��l�k vermek gerekti�ini bileceksiniz." (Koloselilere Mektup, Bap 4, 6)

 

K�t�l��� �yilikle Uzakla�t�rmak

Kuran-� Kerim

"��te onlar; sabretmeleri dolay�s�yla ecirleri iki defa verilir ve onlar k�t�l��� iyilikle uzakla�t�r�p kendilerine r�zk olarak verdiklerimizden infak ederler. "(Kasas Suresi, 54)

"�yilikle k�t�l�k e�it olmaz. Sen, en g�zel olan bir tarzda (k�t�l���) uzakla�t�r; o zaman, (g�r�rs�n ki) seninle onun aras�nda d��manl�k bulunan kimse, sanki s�cak bir dost(un) oluvermi�tir." (Fussilet Suresi, 34)

�ncil

"K�t�l��e k�t�l�kle, s�vg�ye s�vg�yle de�il, tersine kutsamayla kar��l�k verin. ��nk� kutsanmay� miras almak �zere �a�r�ld�n�z." (Petrus'un Birinci Mektubu Bap 3, 9)

"Ama beni dinleyen sizlere �unu s�yl�yorum: D��manlar�n�z� sevin, sizden nefret edenlere iyilik yap�n, size lanet edenler i�in iyilik dileyin, size hakaret edenler i�in dua edin. Bir yana��n�za tokat atana �b�r yana��n�z� da �evirin. Aban�z� alandan mintan�n�z� da esirgemeyin." (Luka, Bap 6, 27-29)

 

Tevrat

"D��man�n ac�km��sa doyur, susam��sa su ver. Bunu yapmakla onu utanca bo�ars�n ve Rab seni �d�llendirir." (S�leyman Meselleri, Bap 25, 21-22)

 

Ba���lay�c� Olmak

�nsan, yan�lmaya ve hata yapmaya a��k bir varl�kt�r. Ya�am� boyunca pek �ok kez hata yapar; pek �ok defa ise �evresindeki insanlar�n kendisini ilgilendiren hatal� davran��lar�yla kar��la��r. Cahiliye ahlak�n� ya�ayan insanlar�n b�y�k k�sm� hatalara kar�� tahamm�ls�zd�r, hata yapan ki�iye kar�� sab�r g�steremezler. �zellikle de yap�lan hatadan zarar g�rmeleri s�z konusu ise, hatay� yapan ki�iye kar�� ac�mas�zca davranabilirler. Din ahlak� ise ba���lay�c� ve ho�g�r�l� olmay� gerektirir. �man edenler, aciz birer kul olduklar�n�n bilincindedirler. Kar��lar�ndaki insan�n yapt��� hatan�n bir benzerini kendilerinin de yapabilece�ini bilerek davran�rlar. �nsanlara g�zel s�z s�yler, affedici olurlar. Ba���lay�c� olman�n Allah Kat�nda �v�len bir ahlak oldu�u Kuran'da �u �ekilde bildirilmektedir:

"G�zel bir s�z ve ba���lama, pe�inden eziyet gelen bir sadakadan daha hay�rl�d�r. Allah hi�bir �eye ihtiyac� olmayand�r, yumu�ak davranand�r." (Bakara Suresi, 263)

"Bir hayr� a��klar ya da gizli tutarsan�z veya bir k�t�l��� ba���larsan�z, ��phesiz Allah, affedicidir, g�� yetirendir." (Nisa Suresi, 149)

"Sen af yolunu benimse, uygun olan� emret ve cahillerden y�z �evir." (Araf Suresi, 199)

Kuran'da, Allah'�n kendisini ba���lamas�n� isteyen ki�inin affedici ve ho�g�r�l� olmas� gerekti�i bildirilmi�tir.

"Sizden, faziletli ve varl�kl� olanlar, yak�nlara, yoksullara ve Allah yolunda hicret edenlere vermekte eksiltme yapmas�nlar, affetsinler ve ho� g�rs�nler. Allah'�n sizi ba���lamas�n� sevmez misiniz? Allah, ba���layand�r, esirgeyendir." (Nur Suresi, 22)

Tevrat'ta da iman eden ki�inin mutlaka sab�rl� ve ho�g�r�l� olmas� gerekti�i bildirilmi�tir. Bir hatayla kar��la�t���nda "onu diline dolamamak", insanlara kar�� �fke duyup intikam almaya kalk��mamak inananlara ���tlenmi�tir. Konuyla ilgili baz� Tevrat pasajlar� �u �ekildedir:

"Sa�duyulu ki�i sab�rl�d�r, kusurlar� ho� g�rmesi ona onur kazand�r�r." (S�leyman Meselleri, Bap 19, 11)

"Sevgi isteyen ki�i su�lar� ba���lar, olay� diline dolayansa can dostlar� ay�r�r." (S�leyman Meselleri, Bap 17, 9)

"Bana yapt���n� ben de ona yapaca��m, �detece�im bana yapt���n�" deme." (S�leyman Meselleri, Bap 24, 29)

 

�ncil'de , ki�inin kar��s�ndakini ba���lamas� durumunda kendisinin de ba���lanaca�� (Luka, Bap 6, 37) ifade edilmi�; inananlara, "bize kar�� su� i�leyenlerin su�unu ba���lad���m�z gibi Sen de bizleri ba���la!" (Matta, Bap 6, 12) �eklinde Allah'a dua etmeleri tavsiye edilmi�tir. �nananlar�n insanlara kar�� ho�g�r�l� ve ba���lay�c� davranmalar� gerekti�i bir ba�ka �ncil a��klamas�nda ise ��yle bildirilmi�tir:

"... Y�rekten sevecenli�i, iyili�i, al�akg�n�ll�l���, sab�r ve yumu�akl��� giyinin. Birbirinize ho�g�r�l� davran�n. E�er birinizin �tekinden bir �ikayeti varsa, Rabbin sizi ba���lad��� gibi, siz de birbirinizi ba���lay�n." (Pavlus'un Koloselilere Mektubu, Bap 3,12-13)

 

�fkeyi Yenmek

�fke, insan�n olaylar� sa�l�kl� ve ger�ek�i de�erlendirmesine, do�ru ve adil karar vermesine engel olur. �fkenin devreye girmesi ki�iyi, Allah'�n istedi�i �ekilde davranmaktan, ho�g�r�l� ve merhametli olmaktan al�koyar. ��te bu nedenle m�mine yak��an tav�r �fkesini yenmektir. B�ylece k�zg�nl�k ve hiddet hislerinin neden olabilece�i hatal� davran��lar ve �e�itli zararlardan da korunmu� olur. Kuran'da �fkelerini yenenlerin ahlak� �v�lm��t�r:

"Onlar, bollukta da, darl�kta da infak edenler, �fkelerini yenenler ve insanlar(daki haklar�n)dan ba���lama ile (vaz) ge�enlerdir. Allah, iyilik yapanlar� sever." (Ali �mran Suresi, 134)

 

�ncil'de �fkenin k�t� bir �zellik oldu�u, karde�ine kar�� �fkeye kap�lanlar�n "yarg�lanmay� hak edecek"leri belirtilmektedir. Bu konudaki bir �ncil ifadesi ��yledir:

"Her t�r ac� s�z, �fke, k�zg�nl�k, g�r�lt�c�l�k, s�v�c�l�k ve bunlar�n yan� s�ra her t�r k�t�l�k �zerinizden gitsin." (Efesoslulara Mektup, Bap 4, 31)

Tevrat'ta yer alan a��klamalar da inananlar�n �fkelenmekten sak�n�p ka��nmalar� gerekti�ini g�stermektedir:

"Sefihin �fkesi hemen belli olur; fakat basiretli adam utanc� �rter." (S�leyman'�n Meselleri, Bap 12, 16)

"�abuk �fkelenen ak�ls�zl�k eder..." (S�leyman'�n Meselleri, Bap 14, 17)

 

G�zel Ahlaka �a��rmak

El�iler ve inananlar tarih boyunca insanlar� Allah'�n yoluna ve g�zel ahlaka davet etmi�lerdir.

Allah'�, ahireti, cennet ve cehennemi, g�zel ahlak� anlatarak, onlar� Allah'�n istedi�i �ekilde ya�amaya �a��rm��lard�r. Bir Kuran ayetinde, "Rabbinin yoluna hikmetle ve g�zel ���tle �a��r" (Nahl Suresi, 125) �eklinde emredilmi�tir. Bir �ok Kuran ayetinde, Allah'a �a��ran ve g�zel ahlak�n uygulanmas�na �aba g�sterenler �v�lm�� ve m�jdelenmi�lerdir:

"��inizde (marufu) emreden ve k�t�l�kten (m�nkerden) sak�nd�ran bir topluluk bulunsun. Kurtulu�a erenler i�te bunlard�r." (Al-i �mran Suresi, 104)

"Tevbe edenler, ibadet edenler, hamd edenler, seyahat edenler, r�k� edenler, secde edenler, iyili�i emredenler, k�t�l�kten sak�nd�ranlar ve Allah'�n s�n�rlar�n� koruyanlar; sen (b�t�n) m�minleri m�jdele." (Tevbe Suresi, 112 )

Al-i �mran Suresi'nin 113-114. ayetlerinde, Kitap Ehli'nin, yani

Allah kat�ndan kendilerine kitap verilmi� olan Yahudiler ve H�ristiyanlar�n i�indeki bir toplulu�a dikkat �ekilir. G�zel ahlaka davet eden samimi, salih Yahudi ve H�ristiyanlardan olu�an bu topluluk ayetlerde ��yle anlat�l�r:

"Onlar�n hepsi bir de�ildir. Kitap Ehli'nden bir topluluk vard�r ki, gece vaktinde ayakta durup Allah'�n ayetlerini okuyarak secdeye kapan�rlar. Bunlar, Allah'a ve ahiret g�n�ne iman eder, maruf olan� emreder, m�nker olandan sak�nd�r�r ve hay�rlarda yar���rlar. ��te bunlar salih olanlardand�r." (Al-i �mran Suresi, 113-114)

Hz. �sa'n�n ve ��rencilerinin hayat� bunun g�zel �rneklerinden biridir. Konuya ili�kin �ncil'deki baz� ifadeler ��yledir:

"Biz ise kendimizi duaya ve Allah s�z�n� yayma i�ine adayal�m." (Habercilerin ��leri, Bap 6, 4)

"Karde�lerim, i�inizden biri ger�e�in yolundan saparsa ve biri onu yine ger�e�e d�nd�r�rse, bilsin ki, g�nahkar� sap�k yolundan d�nd�ren, �l�mden bir can kurtarm�� ve bir s�r� g�nah� �rtm�� olur." (Yakup'un Mektubu, Bap 5, 19-20)

 

Ateizme Kar�� Ortak M�cadele

H�ristiyanl�k, Yahudilik ve �slam'� yakla�t�ran bir di�er �nemli ger�ek, �a��m�zda d�nyada etkili olan ateist felsefeler ve bunlar�n sebep oldu�u felaketlerdir.

�a��m�z�n en tan�nan ve en �ok zarar veren ideolojileri aras�nda materyalizm, kom�nizm, fa�izm, anar�izm, �rk��l�k, nihilizm, egzistansiyalizm, say�labilir. Bunlar�n evren, toplum ve insan hakk�ndaki sahte te�hislerine, aldat�c� tan�m ve tasvirlerine kanan pek �ok insan iman�n� kaybetmi� veya iman� zay�flam��t�r. Dahas� bu ideolojiler insanlar�, toplumlar� ve milletleri b�y�k buhranlara, �at��malara, sava�lara s�r�klemi� ve d�nyaya b�y�k felaketler getirmi�tir. �nsanl���n halen ya�ad��� ac�lar, s�k�nt�lar ve bunal�mlarda bunlar�n pay� b�y�kt�r.

Darwinist telkin, ku�kusuz Ehl-i Kitab�n inan�lar�n�n ve Kuran esaslar�n�n tamamen z�tt�d�r. Dolay�s�yla Darwinist telkin, her �� dine de tamamen muhalif bir d�nyan�n temelini olu�turmaktad�r.

Bu ger�ek kar��s�nda, Allah'a inanan ve O'nun ��retti�i g�zel ahlak� kabul eden Ehl-i Kitab�n ve M�sl�manlar�n i�birli�i yapmas� gerekir. Her �� dinin mensuplar�, elele vererek, zaten hi� bir bilimsel temeli bulunmayan, sadece materyalist felsefe u�runa ayakta tutulmak istenen Darwinizmin yanl��l���n� t�m d�nyaya anlatmal�d�rlar. �nan�s�zl�ktan kaynak bulan t�m di�er y�k�c� ideolojilere, (kom�nizme, fa�izme, �rk��l��a), ahlaki dejenerasyona kar�� da elbirli�i ile fikri bir m�cadele y�r�tmelidirler. Bu ger�ekle�tirildi�i takdirde d�nya �ok k�sa zamanda bar��, huzur ve adalete kavu�acakt�r.

 

Ortak Bir Kelimede Birle�elim

H�ristiyanl�k, Yahudilik ve �slam'� yakla�t�ran bir di�er �nemli ger�ek, �a��m�zda d�nyada etkili olan materyalist felsefeler ve bunlar�n sebep oldu�u felaketlerdir.
Darwinist, materyalist ideolojilerin d�nyay� sard��� bir d�nemde, dinler aras�ndaki benzerliklerin �n plana ��kar�lmas�, ortak ama�lar i�in i�birli�i yap�lmas� gerekir.

Allah Kuran'da, M�sl�manlara, Ehl-i Kitap hakk�nda bir emir verir; onlar� "ortak bir kelimede birle�meye" �a��rmak:

"De ki: "Ey Kitap Ehli, bizimle sizin aran�zda m��terek bir kelimeye gelin. Allah'tan ba�kas�na kulluk etmeyelim, O'na hi� bir �eyi ortak ko�mayal�m ve Allah'� b�rak�p bir k�sm�m�z bir k�sm�m�z� Rabler edinmeyelim." (Ali �mran Suresi, 64)

M�sl�manlar, H�ristiyanlar ve Yahudiler bu �ekilde ortak bir kelimede birle�tiklerinde, birbirlerinin d��man� de�il dostu olduklar�n� anlad�klar�nda, as�l d��man�n ateizm ve dinsizlik oldu�unu g�rd�klerinde, d�nya �ok daha farkl� bir yer olacakt�r. As�rlard�r s�ren �at��malar, husumetler, korkular, ter�r eylemleri sona erecek ve "ortak bir kelime" �zerinde sevgi, sayg� ve huzura dayal� yeni bir medeniyet kurulacakt�r.

Sonraki Sayfa

e-mail: [email protected]