Ana Sayfa
4.Say� Dergi Hakk�nda
4.Say� ��indekiler
1.ve 2.Say�daki Yazarlar
�lanlar & Duyurular
Tan�t�mlar & Konferanslar
MP3 format�nda
 
Sitede Yaz�lar�n�z�n Yay�nlanmasini �stiyor musunuz?
Bas�nda T�rk �slam Birli�i
 

T�RK �SLAM B�RL���'N�N ORTAK K�LT�R� �SLAM AHLAKI

�slam ahlak�na dayal� olan bu birlik sayesinde t�m M�sl�manlar birbirleri ile do�rudan ili�ki i�inde olacak, birbirlerinin sorunlar�n� yak�ndan tan�yacak, dayan��ma i�ine girecek ve "t�m M�sl�manlar karde�tirler" ilkesi temel al�nacakt�r.

M�sl�manlar, Peygamberimiz Hz. Muhammed (sav)'in devrinden bu yana, insanl��a; ak�l, bilim, d���nce, sanat, k�lt�r, medeniyet gibi alanlarda �nc�l�k etmi�, "insanlar�n hayr�"na dev eserler ortaya koymu�lard�r. Avrupa Orta�a�'�n karanl���nda iken, d�nyaya bilimi, ak�lc�l���, t�bb�, sanat�, temizli�i ve di�er pek �ok hasleti M�sl�manlar ��retmi�tir. Kuran'�n nurundan ve hikmetinden kaynaklanan bu �slami y�kseli�i tekrar ba�latmak i�in, ge�mi�te oldu�u gibi bug�n de M�sl�manlar�n �slam ahlak�n� ve Peygamber Efendimiz (sav)'in s�nnetlerini temel alan bir yol g�stericili�e ihtiya�lar� vard�r.

�slam k�lt�r� i�inde birle�mek
Bug�n d�nyan�n en �nemli ekonomik ve siyasi g�� merkezlerinden biri Avrupa Birli�i'dir. AB farkl� dilde, farkl� siyasi g�r��te, farkl� toplum yap�s�nda 25 �lkeyi bir araya getirmeyi ve ortak hareket ettirmeyi ba�armaktad�r. Bu yap�n�n en �nemli �zelli�i, �ye �lkelerin t�m�n�n "Avrupa k�lt�r�" �zerine in�a edilmi� bir de�erler sistemini kabul etmeleridir. Bu de�erler sistemi �zerinde, birbirleri ile siyasi, ekonomik, k�lt�rel i�birli�i yapmalar�d�r. Bu kat�l�mc� birlik yap�s� M�sl�man �lkeler i�inde g�zel bir �rnek olacakt�r. T�rk-�slam Birli�i de, �ye �lkeleri ortak bir "�slam k�lt�r�" i�inde birle�tirecektir. �slam ahlak�n� kendine temel alm�� bu birlik sayesinde de t�m M�sl�manlar birbirleri ile do�rudan ili�ki i�inde olacak, birbirlerinin sorunlar�n� yak�ndan tan�yacak, dayan��ma i�ine girecek ve "t�m M�sl�manlar karde�tirler" ilkesi temel al�nacakt�r. B�ylece, T�rk-�slam d�nyas�n� sevgi, karde�lik ve dayan��ma temeli �zerine kurulu bir potada eritirken �ye �lkelerin aralar�ndaki muhabbeti ve i�birli�ini de artt�racakt�r. Kuran ahlak�n�n gere�i olan M�sl�manlar aras�ndaki dayan��ma konusundaki h�k�mler, t�m M�sl�manlar taraf�ndan dikkate al�nmal�d�r. Allah Kuran'da insanlara mal h�rs�ndan korunmay�, ihtiya� i�inde olanlar� koruyup g�zetmeyi ve yard�mla�may� emretmi�tir.

Allah inananlara kar�� �ok merhametli ve �ok ba���lay�c�d�r. �nananlar Allah'�n kendilerini ba���lamas�n�, sevmesini, korumas�n� istedikleri gibi di�er insanlara kar�� da affeden, ho�g�ren ve koruyan olmal�d�rlar. Bir Kuran ayetinde Rabbimiz ��yle buyurmaktad�r:

"Sizden, faziletli ve varl�kl� olanlar, yak�nlara, yoksullara ve Allah yolunda hicret edenlere vermekte eksiltme yapmas�nlar, affetsinler ve ho�g�rs�nler. Allah'�n sizi ba���lamas�n� sevmez misiniz? Allah, ba���layand�r, esirgeyendir." (Nur Suresi, 22)

Ayr�ca� Y�ce Rabbimiz, Kuran'da iman edenlerin birbirlerinin velileri oldu�unu bildirmi�tir. (Tevbe Suresi, 71) Dost, yard�mc�, destek�i, koruyucu gibi anlamlar i�eren "veli" s�zc���, M�sl�man toplumlar aras�ndaki dayan��man�n ve deste�in �nemini vurgulamaktad�r.

 

�slam ahlak�n�n �z� bar��, sevgi, �efkat, karde�lik ve fedakarl�kt�r
T�rk-�slam Birli�i, yaln�zca M�sl�manlara de�il t�m insanl��a bar�� getirmeyi hedef edinmeli, ald��� kararlarda ve uygulamalar�nda bar��sever ve uzla�mac� bir tav�r sergilemelidir. �slam'�n �z�, Allah'�n Kuran'da bildirdi�i g�zel ahlakt�r. Bu ahlak iman edenlerin, sevecen, yumu�ak huylu, �efkatli, ho�g�r�l�, adil, anlay��l�, sab�rl� ve fedakar olmalar�n� gerektirir ve insanlar� huzur ve bar�� dolu bir d�nyaya davet eder.

M�sl�man Allah'tan korkan ve O'nun emirlerine uyan, Kuran ahlak�n� titizlikle uygulamaya �al��an, d�nyay� g�zelle�tiren, bar��� ve huzuru hakim k�lan insand�r. Amac� insanlara g�zellikte, iyilikte ve hay�rl� davran��larda bulunmakt�r.

Bu nedenle T�rk-�slam Birli�i'nde �slam ahlak�n�n insanlara kazand�rd��� fedakarl�k, karde�lik, dostluk, d�r�stl�k, adalet, sadakat, vefa ve hizmet anlay��� en g�zel �ekilde temsil edilmelidir.

�nsanlar�n fikir, d���nce ve ya�am �zg�rl���n� g�vence alt�na alan �slam ahlak�, insanlar aras�nda gerginli�i, anla�mazl���, birbirlerinin hakk�nda olumsuz konu�may� ve hatta olumsuz d���nceyi (zann�) dahi yasaklar. M�sl�manlar�n olu�turdu�u bir birli�in de, bu esaslar� temel alarak d�nya bar��� i�in faaliyet g�stermesi gereklidir.

M�sl�man toplumunun �zelli�i itidalli ve dengeli olmas�, insanlara iyili�i emredip onlar� k�t�l�kten sak�nd�rmas�d�r.

Rabbimiz, Bakara Suresi'nin 143. ayetinde M�sl�manlar�n insanlara �ahit ve �rnek olmak �zere, "orta bir toplum" olduklar�n� bildirmi�tir.

Bir ba�ka ayette ise, M�sl�manlar�n insanl��a hay�rl� bir toplum olmalar� gerekti�i �u �ekilde bildirilmi�tir:

"Siz, insanlar i�in ��kar�lm�� hay�rl� bir �mmetsiniz; maruf (iyi ve �slam'a uygun) olan� emreder, m�nker olandan sak�nd�r�r ve Allah'a iman edersiniz..." (Al-i �mran Suresi, 110)
Allah'�n Kuran'da bildirdi�i �zellikleri ya�ayan M�sl�manlar�n meydana getirdi�i bir birlikteli�in, b�t�n bu g�zel ahlak �zelliklerinin koruyucusu ve en g�zel temsilcisi olmas� gerekti�i a��kt�r.

�slam ahlak�n�n g�zelliklerini ya�amak
Ekonomik ve toplumsal sorunlar�n ��z�m� ile toplumsal ahlak aras�nda �nemli bir ili�ki vard�r. �rne�in, ekonomik sorunlar�n en �nemlilerinden biri olan sosyal adaletsizlik, temelde ahlaki bir sorundur. �slam ahlak�n� �z�msemi� bir toplumda sosyal adaletsizlik ya�anmaz. Allah Kuran'da insanlar�n ihtiya�lar�ndan arta kalan�, ihtiyac� olanlarla payla�malar�n� tavsiye etmi�tir. Ayr�ca israf, Allah'�n haram k�ld��� bir fiildir. Maddi imkanlar�n belirli insanlara imtiyaz sa�layan bir unsur haline gelmemesi, yaln�zca bir grup insan taraf�ndan payla��lan bir ayr�cal�k olmamas� Kuran ahlak�n�n gere�idir.

Kuran ahlak� sosyal dayan��may� gerektirir ve insanlar�n birbirlerinin ihtiya�lar�n� g�zetmelerini emreder. Hatta, M�sl�manlar kendi ihtiya�lar� olsa dahi ellerindeki yeme�i �ncelikle fakirlere ikram edecek kadar fedakar bir ahlaka sahiptirler. �stelik bunu kar��lar�ndakinin memnuniyeti i�in de�il Allah'�n r�zas�n� kazanmak i�in yaparlar. Kuran'da ��yle bildirilmektedir:

"Kendileri, ona duyduklar� sevgiye ra�men yeme�i, yoksula, yetime ve esire yedirirler. "Biz size, ancak���� Allah'�n y�z� (r�zas�) i�in yediriyoruz; sizden ne bir kar��l�k istiyoruz, ne bir te�ekk�r." (�nsan Suresi, 8-9)

Bireyler aras�ndaki dayan��ma ve yard�mla�ma kolayl�kla milletler aras� ili�kilerde de sa�lanabilir. Burada da �slam ahlak�, T�rk-�slam Birli�i'ne �ye �lkelere yol g�sterecektir.

Bir yanda abart�l� l�ks t�ketimde bulunan bir �lke varken, di�er tarafta yeni do�mu� binlerce bebe�in a�l�ktan �l�yor olmas� kabul edilebilir bir durum de�ildir. Vicdan sahibi her insan bu durumdan rahats�zl�k duyar.

Allah'�n Kuran'da emretti�i ahlak�n gere�i olarak israf �nlendi�inde, dayan��ma ruhu geli�tirildi�inde, insanlar payla�maya te�vik edildi�inde ve �zellikle insanlar vicdanlar�n� kullanmay� ��rendiklerinde, ekonomik dengesizlikleri tamamen ortadan kald�rmak m�mk�n olacakt�r.

Sonraki Sayfa

e-mail: [email protected]