Ana Sayfa
3.Say� �ns�z
3.Say� ��indekiler
2.Say�daki Yazarlar
�lanlar & Duyurular
Tan�t�mlar & Konferanslar
MP3 format�nda
 
Sitede Yaz�lar�n�z�n Yay�nlanmasini �stiyor musunuz?
Bas�nda T�rk �slam Birli�i
 

�slam Ahlak� Ter�r�n Tek ��z�m�d�r

�ncelikle belirtmek gerekir ki, u�aklar� ka��ran ter�ristler M�sl�man isimleri ta��yor olsa bile, i�ledikleri cinayetlere "�slam ter�r�" denemez. E�er H�ristiyan olsalar, "H�ristiyan ter�r�" veya Yahudi olsalar "Yahudi ter�r�" denemeyece�i gibi. ��nk�, din ad�na masum insanlar�n �ld�r�lmesi m�mk�n de�ildir. Unutmamak gerekir ki, New York'ta, Washington'da, Madrid'te, �stanbul'da ya da Londra'da �ld�r�len insanlar aras�nda, M�sl�manlar da vard�r.

Din ahlak�, sevgiyi, merhameti, bar��� emreder. Ter�r ise; ac�mas�zd�r, kan d�kmek, �ld�rmek, ac� �ektirmek ister.
Din ahlak�, sevgiyi, merhameti, bar��� emreder. Ter�r ise ac�mas�zd�r; kan d�kmek, �ld�rmek, ac� �ektirmek ister. Dolay�s�yla bir ter�r eylemine fail ararken, kayna�� dindarl�kta de�il dinsizlikte, materyalist d���ncedeki insanlarda aramak gerekir. Tetik�ilerin hangi ismi ta��d���, kimliklerinde ne yazd��� �nemli de�ildir. Masum insanlar� g�z k�rpmadan �ld�r�yorlarsa, ger�ek dindar de�ildirler. Allah'tan korkan bir insan haks�z yere cana k�ymaz. Bu nedenle, "�slami ter�r" kendi i�inde �eli�kili ve son derece hatal� bir kavramd�r. ��nk� �slam dininde hi� bir �ekilde ter�re yer yoktur. Aksine, �slam'a g�re "ter�r" olarak adland�rd���m�z eylemler b�y�k bir su�tur ve M�sl�manlar bu eylemleri engellemek, yery�z�ne bar��, huzur ve adalet getirmekle sorumludurlar.

Bir dini tan�man�n en do�ru yolu, o dinin kutsal kayna��n� incelemektir. �slam'�n kutsal kayna�� Kuran-� Kerim'de anlat�lan ahlak modeli, bug�n "�slam" dendi�inde baz� Bat�l�lar�n zihninde olu�an imajdan tamamen farkl�d�r. Kuran ahlak�, sevgi, �efkat, merhamet, tevazu, fedakarl�k, tolerans ve bar�� kavramlar�na dayanmaktad�r. Bu ahlak� ger�ek anlamda ya�ayan bir M�sl�man, son derece kibar, ince d���nceli, ho�g�r�l�, g�venilir, uyumlu bir insan olur. Etraf�na sevgi ve sayg� duyar, huzur ve ya�ama sevinci verir.

 

�slam bar�� ve esenlik dinidir

�slam kelimesi, Arap�ada "bar��" kelimesiyle ayn� anlama gelir. �slam, Allah'�n sonsuz merhamet ve �efkatinin yery�z�nde tecelli etti�i, huzur ve bar�� dolu bir hayat�n tesis edilmesine vesile olan bir dindir. Allah t�m insanlar�, yery�z�nde merhametin, �efkatin, ho�g�r�n�n ve bar���n ya�anabilece�i model olarak �slam ahlak�na �a��rmaktad�r. Bakara Suresi'nin 208. ayetinde ��yle buyrulmaktad�r:

"Ey iman edenler, hepiniz topluca "bar�� ve g�venli�e (Silm'e, �slam'a) girin ve �eytan�n ad�mlar�n� izlemeyin. ��nk� o, size apa��k bir d��mand�r."

Ayette g�r�ld��� gibi Allah, insanlar�n "g�venli�i"nin ancak �slam'a girilmesi, Kuran ahlak�n�n ya�anmas�yla sa�lanabilece�ini bildirmektedir.

 

Allah bozgunculu�u lanetlemi�tir

Allah, insanlara k�t�l�k yapmaktan sak�nmalar�n� emretmi�; k�fr�, arabozuculu�u, f�sk�, isyan�, zulm�, zorbal���, �ld�rmeyi, kan d�kmeyi yasaklam��t�r. Allah'�n bu emrine uymayanlar, ayetin ifadesiyle "�eytan�n ad�mlar�n� izleyenler" olarak nitelendirilmi� ve a��k�a

Allah'�n haram k�ld��� bir tutum i�erisine girmi�lerdir. Kuran'da Y�ce Allah'�n bozgunculuk ��karanlar� sevmedi�i ��yle bildirilir:

"Allah'a verdikleri s�z�, onu kesin olarak onaylad�ktan sonra bozanlar, Allah'�n ula�t�r�lmas�n� emretti�i �eyi kesip-koparanlar ve yery�z�nde bozgunculuk ��karanlar; i�te onlar, lanet onlar i�indir ve yurdun k�t� olan� da onlar i�indir." (Rad Suresi, 25)

"Allah'�n sana verdi�iyle ahiret yurdunu ara, d�nyadan da kendi pay�n� (nasibini) unutma. Allah'�n sana ihsan etti�i gibi, sen de ihsanda bulun ve yery�z�nde bozgunculuk arama. ��nk� Allah, bozgunculuk yapanlar� sevmez." (Kasas Suresi, 77)

Allah, ter�r ve �iddeti kapsayan her t�rl� bozgunculuk hareketini yasaklam�� ve bu t�r bir eylem i�inde olanlar� lanetlemi�tir.

�slam, d���nce h�rriyetini ve ho�g�r�y� savunur

�nsanlar�n fikir, d���nce ve ya�am �zg�rl���n� koruyan ve g�vence alt�na alan �slam dini, insanlar aras�nda gerginli�i, anla�mazl���, birbirlerinin hakk�nda olumsuz konu�malar�n� ve hatta olumsuz d���nmelenini dahi engelleyen ve yasaklayan emirler getirmi�tir.

�nsanlar�n �zerinde fikri olarak bile en ufak bir bask� kurulmamas� gerekti�i Kuran'da ��yle buyrulmu�tur:

"Dinde zorlama (ve bask�) yoktur. ��phesiz, do�ruluk (r��d) sap�kl�ktan apa��k ayr�lm��t�r." (Bakara Suresi, 256)

"Onlara 'zor ve bask�' kullanacak de�ilsin." (Ga�iye Suresi, 22)

�nsanlar�n bir dine inanmaya veya o dinin ibadetlerini uygulamaya zorlanmas�, �slam'�n �z�ne ve ruhuna ayk�r�d�r. ��nk� �slam, inan� i�in �zg�r iradeyi ve vicdani bir kabul� �art ko�ar. Elbette M�sl�manlar birbirlerini Kuran'da anlat�lan ahlaki vas�flar�n uygulanmas� i�in uyarabilir, te�vik edebilirler. Ama asla bu konuda bir zorlama yap�lamaz.

Bunun aksi bir toplum modeli varsayal�m. �rne�in insanlar�n ibadet yapmaya zorland�klar�n� farz edelim. B�yle bir toplum modeli �slam'a tamamen ayk�r�d�r. ��nk� inan� ve ibadet, sadece Allah'�n r�zas�n� kazanmak i�in yap�ld���nda bir de�er ta��r. E�er bir sistem insanlar� ibadete zorlayacak olursa, bu durumda insanlar o sistemden korktuklar� i�in s�zde birer dindar olurlar.  

 

Allah masum insanlar�n �ld�r�lmesini haram k�lm��t�r

Bir insan� su�suz yere �ld�rmek, Kuran'a g�re en b�y�k g�nahlardan biridi. Bu ger�ek bir ayette �u �ekilde bildirilmi�tir:

"Kim bir nefsi, bir ba�ka nefse ya da yery�z�ndeki bir fesada kar��l�k olmaks�z�n (haks�z yere) �ld�r�rse, sanki b�t�n insanlar� �ld�rm�� gibi olur. Kim de onu (�ld�r�lmesine engel olarak) diriltirse, b�t�n insanlar� diriltmi� gibi olur. Andolsun, el�ilerimiz onlara apa��k belgelerle gelmi�lerdir. Sonra bunun ard�ndan onlardan bir�o�u yery�z�nde �l��y� ta��ranlard�r." (Maide Suresi, 32)

"Ve onlar, Allah ile beraber ba�ka bir ilah'a tapmazlar. Allah'�n haram k�ld��� can� haks�z yere �ld�rmezler ve zina etmezler. Kim bunlar� yaparsa 'a��r bir ceza ile' kar��la��r." (Furkan Suresi, 68)

Allah'�n s�n�rlar�n� koruyan bir insan�n de�il binlerce masum insan� katletmek, tek bir insana bile zarar verme ihtimali yoktur. D�nyada adaletten ka�arak cezadan kurtulaca��n� sananlar, �ld�kten sonra, ahirette Allah'�n huzurunda verecekleri hesaptan asla ka�amayacaklard�r. ��te bu nedenle �l�mlerinin ard�ndan Allah'a hesap vereceklerini bilen M�minler Allah'�n s�n�rlar�n� korumakta b�y�k bir titizlik g�sterirler.

Allah, M�minlere �efkatli ve merhametli olmalar�n� emreder

Bir ayette M�sl�man ahlak� ��yle anlat�lmaktad�r:

"Sonra iman edenlerden, sabr� birbirlerine tavsiye edenlerden, merhameti birbirlerine tavsiye edenlerden olmak. ��te bunlar, sa� yan�n adamlar�d�r." (Beled Suresi, 17-18)

Allah'�n, ahiret g�n� kurtulu�a erenlerden olmalar�, rahmetine ve cennetine kavu�abilmeleri i�in kullar�na se�ip be�endi�i ahlak�n en �nemli gereklerinden biri merhametli olmakt�r.

Kuran'da tarif edilen �slam son derece modern, ayd�nl�k, ilerici bir yap�ya sahiptir. Ger�ek M�sl�man, her�eyden �nce, bar����l, ho�g�r�l�, k�lt�rl�, ayd�n, d�r�st, sanattan ve bilimden anlayan, medeni bir ki�ilik yap�s�na sahiptir.

Kuran'�n getirdi�i g�zel ahlakla yeti�en bir M�sl�man, herkese �slam'�n �ng�rd��� sevgiyle yakla��r; her t�rl� fikre kar�� sayg�l�d�r; esteti�e ve sanata de�er verir, olaylar kar��s�nda her zaman uzla�t�r�c�, gerilimi azaltan, kucaklay�c�, itidalli davran��lar sergiler. B�yle insanlar�n olu�turduklar� toplumlarda ise, bug�n en modern devletler aras�nda g�sterilen �lkelerden daha geli�mi� bir medeniyet, y�ksek bir toplumsal ahlak, ne�e, huzur, adalet, g�venlik, bolluk ve bereket hakim olacakt�r.

Allah Ho�g�r�y� ve Affedicili�i Emretmi�tir

Kuran-� Kerim'in Araf Suresi'nin 199. ayet-i kerimesindeki "Sen af yolunu benimse" s�zleriyle ifade edilen "affedicilik ve ho�g�r�" kavram�, �slam dininin temel kaidelerinden birini olu�turur.

Kuran'da tarif edilen �slam son derece modern, ayd�nl�k, ilerici bir yap�ya sahiptir. Ger�ek M�sl�man, her�eyden �nce, bar����l ho�g�r�l�, k�lt�rl�, ayd�n, d�r�st, sanattan ve bilimden anlayan, medeni bir ki�ilik yap�s�na sahiptir.
�slam tarihine bak�ld���nda, M�sl�manlar�n Kuran ahlak�n�n bu �nemli �zelli�ini sosyal ya�ama nas�l ge�irdikleri �ok a��k bir �ekilde g�r�l�r. M�sl�manlar ula�t�klar� her noktada, hatal� uygulamalar� ortadan kald�rarak h�r ve ho�g�r�l� bir ortam olu�turmu�tur. Din, dil ve k�lt�r bak�m�ndan birbirine taban tabana z�t olan halklar�n ayn� �at� alt�nda bar�� ve huzur i�inde ya�amalar� sa�lanm��t�r. Nitekim b�y�k bir co�rafyaya yay�lm�� olan Osmanl� �mparatorlu�u'nun varl���n� y�zy�llarca devam ettirebilmesindeki en �nemli nedenlerden biri, �l�ml� ve anlay��l� devlet y�netimidir. As�rlard�r ho�g�r�l� ve �efkatli yap�lar�yla tan�nm�� olan M�sl�manlar, her zaman d�nemlerinin en merhametli ve en adil ki�ileri olmu�lard�r. Bu �ok uluslu yap� i�inde Osmanl� halklar� y�llarca mensubu olduklar� din ahlak�n� �zg�rce ya�am��lard�r.

Ger�ek anlamda M�sl�manlara mahsus olan ho�g�r�, ancak Kuran'�n emretti�i do�rultuda uyguland���nda t�m d�nyaya bar�� ve esenlik getirir. Nitekim Kuran'da "�yilikle k�t�l�k e�it olmaz. Sen, en g�zel bir tarzda (k�t�l���) uzakla�t�r; o zaman, (g�r�rs�n ki) seninle onun aras�nda d��manl�k bulunan kimse sanki s�cak bir dost (un) oluvermi�tir." (Fussilet Suresi, 34) ayet-i kerimesi ile bu �zelli�e dikkat �ekilmi�tir.  

T�m bunlar, �slam'�n insanlara ���tledi�i ahlak �zelliklerinin, d�nyaya bar��, huzur ve adalet getirecek erdemler oldu�unu g�stermektedir. O nedenle ter�r olaylar�n�n son bulmas�n�n tek yolu ger�ek �slam ahlak�n�n insanlara ��retilmesidir. 

Sonraki Sayfa

e-mail: [email protected]