Ana Sayfa
4.Say� Dergi Hakk�nda
4.Say� ��indekiler
1.ve 2.Say�daki Yazarlar
�lanlar & Duyurular
Tan�t�mlar & Konferanslar
MP3 format�nda
 
Sitede Yaz�lar�n�z�n Yay�nlanmasini �stiyor musunuz?
Bas�nda T�rk �slam Birli�i
 

"Ak�ll� Tasar�m" Sapt�rmacas�

1980'lerin ikinci yar�s�nda ABD'de evrim teorisine kar�� 'ak�ll� tasar�m' ad� verilen bir teori ortaya at�ld�. Bu teori t�m canl�lar�n, Darwinizm'in iddia etti�i �ekilde tesad�flerle de�il, 'ak�ll� bir tasar�m' sonucunda meydana geldiklerini savunmaktad�r.

Ancak s�z konusu hareketin savunucular�, t�m canl�lar�n Yarat�c�s�n�n alemlerin Rabbi olan Allah oldu�unu a��k�a dile getirmemektedirler.

Bu hareketin �nde gelen isimlerinden Michael Behe 'ak�ll� tasar�m'�n ne oldu�unu a��klarken, "ak�ll� tasar�m, dine dayanan bir d���nce de�il, ama dindar insanlar bu teoriden kendi tart��malar�nda yararlanabilirler" demektedir.

"Allah yaratm��t�r" demeyip "ak�ll� tasar�m vard�r" demek de bir M�sl�man'�n kullanaca�� �slup de�ildir.

�lkemizde de 'ak�ll� tasar�m teorisi'ni savunan kimseler bulunmaktad�r. Ancak bu kimselerin dikkat �eken bir �zellikleri vard�r. Bunlar, s�z konusu teoriyi savunurlarken bu hareketin Bat�l� destek�ilerinin �slubunu taklit etmeye �al��makta ve Allah'�n ismini anmaktan �zellikle ka��nmaktad�rlar.

"T�m evreni, canl� ve cans�z varl�klar� Allah yaratm��t�r" demek yerine izahlar�nda, "evrende ak�ll� bir tasar�m vard�r" �eklinde mu�lak ifadelere ba�vurmaktad�rlar. Bu tutumlar�, Allah'�n ismini anmaktan maksatl� olarak ka��nd�klar� kanaatini olu�turmaktad�r.

Elbetteki M�sl�man olmayanlar�n, dinsizlerin ya da birtak�m felsefecilerin bu t�r bir �slup kullanmalar�nda yad�rganacak bir y�n yoktur.

Ancak, "ben M�sl�man�m" diyen bir kimsenin ayn� �slubu kullanmas� kabul edilebilecek bir durum de�ildir. "Allah yaratt�" demekten s�rekli ka��narak, "bir g�� yaratt�", "ak�ll� tasar�m�n eseri" �eklinde izahlar kullanmak M�sl�man bir kimsenin tavr� ve �slubu olamaz.

��nk� bu t�r bir �slup, "Ben 'Allah' demek istemiyorum, 'bir g�� var, ak�ll� tasar�m var' demek istiyorum" anlam�na gelir ki, bunun da Kuran'la, �slam'la ba�da�an hi�bir y�n� yoktur.

"Her �eyi Allah yaratt�", "her �ey alemlerin Rabbi olan Allah'�n 'OL!' demesiyle oldu" demekten ka��narak yaln�zca "kainatta ak�ll� bir tasar�m vard�r" demek ancak, Allah'�n varl���na ger�ekten iman etmemi� bir zihniyetin �r�n� olabilir.

Yoksa, ilkokulda okuyan bir �ocuk dahi bilir ki, g�ky�z�n�, ceylanlar�, bal�klar�, kuzular�, elmay�, muzu, �z�m�, portakal� yaratan Allah't�r, 'ak�ll� tasar�m' de�il.

'Ak�ll� tasar�m', 'ak�ll� bir g��' ifadeleriyle Allah'�n d���nda kim kastedilebilir?

Allah'�n varl��� g�zard� edilerek (Allah'� tenzih ederiz) �ne s�r�len bir 'ak�ll� tasar�m' iddias� son derece mant�ks�z ve ak�ls�zca bir iddiad�r.

Normal zekaya sahip vicdanl� bir insan, biraz d���nd���nde, evrende tasarlanm�� gibi bir m�kemmellik varsa bunu yaratan�n Allah'tan ba�kas� olamayaca��n� anlar.

Evrendeki canl�-cans�z t�m varl�klar�n Allah'�n sonsuz akl�n�n, ilminin, g�c�n�n, �st�n yaratma sanat�n�n tecellileri oldu�unu g�r�r.

Bunun sonucunda da, "ak�ll� tasar�m var", "ak�ll� bir g�� var" demez, "Allah vard�r, Allah yaratm��t�r" der.

Bilindi�i gibi, �slamiyetten �nce Mekke'deki m��rikler ta�lardan ve tahtalardan yonttuklar� heykellere Allah'�n s�fatlar�n� yak��t�rarak kendilerine birtak�m putlar edinmi�lerdi.

"L�t", "Men�t", "Uzza", vs. gibi �e�itli isimlerle adland�rd�klar� bu putlar�n g�� sahibi olduklar�n�, yaratt�klar�n�, r�z�k verdiklerini, koruyup kollad�klar�n� �ne s�rmekte, k�saca Allah'�n s�fatlar�n� bu putlara isnad ederek Allah'a �irk ko�maktayd�lar.

Ayn� �ekilde bug�n yap�lmak istenen de, Allah'�n �st�n s�fatlar�n� 'ak�ll� tasar�m' 'ak�ll� g��' gibi isimlerle adland�r�lan soyut kavramlara y�kleyerek insanlar� Allah inanc�ndan uzakla�t�rmakt�r. Bunun anlam� ise 'ak�ll� tasar�m' ad� verilen bir put edinmekten ba�ka bir �ey de�ildir.

Kuran'da m��riklerin bu tutumu hakk�nda ��yle buyrulmaktad�r:

'Bu (putlar ise,) sizin ve atalar�n�z�n isimlendirdi�iniz isimlerden ba�kas� de�ildir. Allah, onlarla ilgili 'hi�bir delil' indirmemi�tir. Onlar, yaln�zca zanna ve nefislerinin heva olarak arzu ettiklerine uyuyorlar. Oysa andolsun, onlara Rablerinden yol g�sterici gelmi�tir.' (Necm Suresi, 23)

Masonlar da ayn� mant�kta, eserlerinde kainat� 'total bir g��'�n, 'bir �uur'un y�netti�ini fakat bundan kastettiklerinin (ha�a) kesinlikle Allah olmad���n� �ne s�rerler.

G�r�ld��� gibi 'ak�ll� tasar�m' taraftarlar� da masonik izahlardaki mant���n birebir ayn�s�n� savunmaktad�rlar.

Allah'�n yaratmak i�in tasar�m yapmaya ihtiyac� yoktur

Bilinmelidir ki, g�klerin ve yerin Rabbi olan Allah'�n yaratmak i�in herhangi bir 'tasar�m' yapmaya ihtiyac� yoktur. Allah bu t�r eksikliklerden m�nezzehtir.

Allah'�n, bir �eyin ya da bir i�in olmas�n� diledi�inde, yaln�zca "Ol!" demesi yeterlidir.

Ayetlerde ��yle buyurulmaktad�r:

'Bir �eyi diledi�i zaman, O'nun emri yaln�zca: "Ol" demesidir; o da hemen oluverir.' (Yasin Suresi, 82)

'G�kleri ve yeri (bir �rnek edinmeksizin) yaratand�r. O, bir i�in olmas�na karar verirse, ona yaln�zca "OL" der, o da hemen oluverir.' (Bakara Suresi, 117)

'Ak�ll� tasar�m' izahlar� samimi olarak Allah inanc�na e�ilim g�steren kimseleri de olumsuz y�nde etkileyebilir

�uras� bir ger�ektir ki 21. y�zy�lda t�m d�nya, h�zla materyalist ve ateist g�r��leri terketmektedir.

Evrim teorisinin ge�ersizli�inin, bu teorinin bilim ve ak�l d��� oldu�u ger�e�inin g�nden g�ne daha �ok anla��lmas�yla insanlarda Allah inanc�na do�ru samimi bir y�neli� ya�anmaktad�r.

Bunun en �arp�c� �rneklerinden biri, t�m hayat�n� ateizmi savunmaya adam�� olan �nl� bilim adam� Anthoy Flew'dur. Flew, ge�ti�imiz aylarda kendisiyle yap�lan bir r�portajda ateizmi terketti�ini ve art�k Allah'a inand���n� belirtmi�tir.

Yine benzer �ekilde bir�ok bilim adam�, sanat�� ve politikac� beyanatlar�nda Kuran'a kar�� duyduklar� ilgiyi ve merak� a��k�a dile getirmektedirler.

Durum b�yleyken, 'ak�ll� tasar�m' gibi samimiyetten ve �slami bilin�ten uzak izahlar�n, iman etme e�iliminde olan kimseleri de olumsuz y�nde etkileyece�i a��kt�r. Bu t�r ortal� ve mu�lak izahlar dine e�ilim g�steren insanlar�n teredd�t ve �eli�kiye d��mesine, kafalar�n�n kar��mas�na, zihinlerinin bulanmas�na neden olabilir.

'Ak�ll� tasar�m' �eytan�n farkl� bir sapt�rmacas�d�r

Evrim gibi bat�l bir iddiay� reddederken �eytan�n yeni bir tuza��na d��mekten �iddetle ka��nmak gerekir. Zira �eytan�n en b�y�k ama�lar�ndan biri her ne �ekilde olursa olsun, Allah'�n ad�n�n an�lmas�n� engellemek, insanlar� Allah'�n zikrinden y�z�evirtmektir.

Nitekim �eytan evrimle aldatamad��� insanlar� bu sefer de "ak�ll� tasar�m" gibi farkl� bir y�ne sapt�rarak yine amac�na ula�m��, insanlar� Allah'�n ad�n� anmaktan uzakla�t�rm�� olacakt�r.

�eytan�n bu �ekilde hak ad�na ortaya ��k�p insanlar�n do�ru yollar�na oturarak onlar� sapt�rmas�na Kuran'da ��yle dikkat �ekilmektedir:

'Dedi ki: "Madem �yle, beni azd�rd���ndan dolay� onlar� (insanlar� sapt�rmak) i�in mutlaka Senin dosdo�ru yolunda oturaca��m. Sonra muhakkak �nlerinden, arkalar�ndan, sa�lar�ndan ve sollar�ndan sokulaca��m. Onlar�n �o�unu ��kredici bulmayacaks�n.' (Araf Suresi, 16-17)

Bilinmelidir ki evrim teorisinin ��r�t�lmesi ve tesad�f mant���n�n ge�ersizli�inin ortaya konmas� ak�ll� tasar�m� de�il Allah'�n varl���n�, her �eyi Y�ce Allah'�n yaratt���n� g�zler �n�ne serer.

"Evrim yoksa ak�ll� tasar�m vard�r" demek evrimden sonra yeni bir sahte ilah edinmekten ba�ka bir �ey de�ildir.

Bir M�sl�man Ak�ll� Tasar�m� Savunmamal�d�r

E�er ama� evrimi ��r�tmek, evrime kar�� fikren m�cadele etmekse zaten evrim teorisi bilimin konuyla ilgili b�t�n dallar�nda ��r�t�lm��t�r.

Evrimi ��r�ten ak�ll� tasar�m teorisi de�ildir. Evrimi ��r�tmek i�in gereken, ak�l, mant�k ve bilimdir. Ba�ka herhangi bir teoriye ya da felsefeye ihtiya� yoktur.

Ak�ll� tasar�m, evrim bilimsel ve mant�ksal olarak ��r�t�ld�kten sonra, baz� insanlar�n "peki canl�lar evrimle ortaya ��kmad�ysa nas�l ortaya ��kt�lar?" sorusuna getirdikleri bir t�r felsefi cevapt�r.

Oysa, M�sl�manlar�n b�yle bir cevap aramaya ihtiya�lar� yoktur. ��nk�, "evrim yoksa her �ey nas�l meydana geldi?" sorusunun cevab� Kuran'da verilmektedir: Canl� cans�z her �eyi Alemlerin Rabbi olan Allah yaratm��t�r. M�sl�man bu kesin ger�e�e iman eder ve bunun d���nda bir tak�m felsefi aray��lara girmez. B�yle bir aray�� i�ine girmek bir M�sl�mana yak��maz.

B�yle bir aray��a girmek, (ha�a) "Kuran, Allah'�n varl���n�, yarat�l��� ispatlamada yetersizdir, o y�zden 'ak�ll� tasar�m teorisi'ne, bu teoriden de destek almaya ihtiya� vard�r" demek anlam�na gelir ki, bu M�sl�manca bir iddia olamaz.

M�sl�man'a yak��an Kuran'da �rnek verilen peygamberlerin ve el�ilerin yolunu benimsemesidir
M�sl�manlar �u veya bu bilim adam�n�n ya da bilimsel ak�m�n de�il, Kuran'da �rnek verilen peygamberlerin ve el�ilerin yolunu izlemekle, bu m�barek �ah�slar�n �slubunu �rnek almakla m�kelleftirler.

Resullerin her devirde kavimlerine tebli� yaparken kulland�klar� �slup son derece a��k, net, kararl� ve anla��l�rd�r. Hepsi kavimlerine Allah'�n varl���n� ve birli�ini, Allah'tan ba�ka �lah olmad���n�, her�eyi Allah'�n yaratt���n� a��k�a tebli� etmi�, insanlar� yaln�zca Allah'a kulluk etmeye davet etmi�lerdir. Hi�biri de tebli� yaparken

Allah'�n ad�n� a��k�a ve cesurca zikretmekten �ekinmemi�tir.

Nitekim Resullerin bu karakterlerinin tarif edildi�i ayetlerden baz�lar� ��yledir:

'Andolsun, Biz Nuh'u kendi kavmine (el�i olarak) g�nderdik. B�ylece kavmine dedi ki: "Ey kavmim, Allah'a kulluk edin. Onun d���nda sizin ba�ka ilah�n�z yoktur, yine de sak�nmayacak m�s�n�z?" (M�minun Suresi, 23)

'�brahim de; hani kavmine� demi�ti ki: "Allah'a kulluk edin ve O'ndan sak�n�n, e�er bilirseniz bu sizin i�in daha hay�rl�d�r...' (Ankebut Suresi, 16-17)

"Ey zindan arkada�lar�m, birbirinden ayr� (bir s�r�) Rabler mi daha hay�rl�d�r, yoksa kahhar (kahredici) olan bir tek Allah m�?" "Sizin Allah'tan ba�ka tapt�klar�n�z, Allah'�n kendileri hakk�nda hi�bir delil indirmedi�i, sizin ve atalar�n�z�n ad olarak adland�rd�klar�n�zdan ba�kas� de�ildir. H�k�m, yaln�zca Allah'�nd�r. O, Kendisinden ba�kas�na kulluk etmemenizi emretmi�tir. Dosdo�ru olan din i�te budur, ancak insanlar�n �o�u bilmezler." (Yusuf Suresi, 39-40)

Hani onlara karde�leri Lut: "Sak�nmaz m�s�n�z?" demi�ti. "Ger�ek �u ki, ben size g�nderilmi� g�venilir bir el�iyim. Art�k Allah'tan korkup-sak�n�n ve bana itaat edin..." (�uara Suresi, 161-164)

'... (�uayb) "Ey kavmim, Allah'a kulluk edin, sizin O'ndan ba�ka ilah�n�z yoktur...' (Araf Suresi, 85)

(�sa) "��phesiz Allah, O, benim de Rabbim, sizin de Rabbinizdir; �u halde O'na kulluk edin. Dosdo�ru yol budur." (Zuhruf Suresi, 64)

G�r�ld��� �zere Kuran'da anlat�lan peygamberlerin hi�birisi "tasar�mc�", "ak�ll� tasar�mc�" veya benzeri kavramlar� de�il kullanmak, ima dahi etmemektedir. Resullerin herbiri a��k�a Allah'�n Y�ce ismini zikrederek cesurca

Allah'�n h�km�n� beyan etmektedir. Kuran'�n ve sevgili peygamberimiz Hz. Muhammed (sav)'in yolunu benimseyen her M�sl�man da, Resullerin bu �st�n ahlak�n�, �rnek tav�r ve �slubunu kendisine rehber edinmekle y�k�ml�d�r.

M�sl�man'�n �slubu Nas�l Olmal�d�r?

Allah, Kuran'da inkar edenlerin s�rekli olarak insanlar� Allah'a iman etmekten, O'nun yoluna uymaktan ve O'nu anmaktan uzakla�t�rmak i�in �e�itli yollara ba�vuracaklar�n� ve bunun i�in t�m imkanlar�n� seferber edeceklerini haber vermi�tir:

Bu aleyhteki �aba kimi zaman a��k y�ntem ve metotlarla y�r�t�l�rken, kimi zaman da gizli taktikler uygulanabilir. Ama hedef her zaman ayn�d�r: Allah'�n ad�n�n an�lmas�n� engellemek, bu yolla insanlar� din ahlak�ndan uzakla�t�rmak.

Son zamanlarda d�nyan�n farkl� �lkelerinde ayn� anda ortaya ��kan �e�itli ak�mlar da bu a��dan dikkat �ekicidir. Evreni var eden kozmik bir g��, bir enerji, tasar�mc� gibi mu�lak ifadelerden bahseden, ama her�eyin tek Yarat�c�s� olan Y�ce Allah'�n ad�n� anmaktan �srarla ka��nan bu d�nya g�r��lerinin bat�l bir amaca hizmet ettikleri a��kt�r. Bu yolla, insanlardaki manevi aray��� yanl�� yerlere y�nlendirmek ve insanlar�n hak dini ya�amalar� engellenmek isteniyor olabilir.

Asl�nda bu, bir t�r Hristiyanl�k, Yahudilik ve M�sl�manl�k kar���m� suni din olu�turma projesidir. Bu suni dine g�re insanlar evreni var eden bir g�c�n varl���n� kabul edecek, ancak bu g�c�n ne oldu�u mu�lak olacak (Allah'� tenzih ederiz), Allah'�n ad�n� anmayacak, Allah'�n y�ce s�fatlar�n� gere�i gibi ��renip takdir etmeyecek, O'nun t�m kainat�n yarat�c�s� ve tek sahibi oldu�u ger�e�ini g�z ard� edecek ve b�ylece Rabbimiz'in insanlara bildirdi�i dinin h�k�mlerini de ya�amalar�na gerek kalmayacakt�r.

Bunun din ahlak�na kar�� son derece tehlikeli bir hareket oldu�u a��kt�r. ��te bu nedenledir ki, samimi olarak iman edenlerin Allah'� a��k�a anmaktan, Y�ce Allah'�n t�m kainat� yoktan yaratt���n� a��k�a s�ylemekten ka��nan, bunun yerine tasar�mc�, kozmik g��, enerji gibi bir�ok kafa kar��t�r�c� ve dolayl� ifadelere s���nan ak�mlara kar�� dikkatli olmalar� gerekir. Samimi olarak iman edenler i�in Allah'�n ad�n� anmak, O'nun �an�n� y�celtmek heyecan ve �evk verici, co�kuyla ve sevgiyle yap�lan b�y�k bir ibadettir.

"O Allah ki, Yaratan'd�r, (en g�zel bir bi�imde) kusursuzca var edendir, '�ekil ve suret' verendir. En g�zel isimler O'nundur. G�klerde ve yerde olanlar�n t�m� O'nu tesbih etmektedir. O, Aziz, Hakimdir." (Ha�r Suresi, 24) ayetinde bildirildi�i gibi, her�eyi yoktan yaratan ve kusursuzca var edenin Y�ce Allah oldu�una iman edenlerin, Rabbimiz'i en g�zel isimleriyle anmaktan �eref duymalar� gerekir.

M�sl�man Allah'�n Ad�n� Co�kuyla Anar

"Ger�ekten sizin Rabbiniz, alt� g�nde g�kleri ve yeri yaratan, sonra ar�a istiva eden Allah't�r..." (Araf Suresi, 54) ayetinde buyruldu�u gibi, bizim Rabbimiz Y�ce Allah't�r. Her�eyin Yarat�c�s�'d�r. Her�ey �zerinde vekildir. G�klerin, yerin ve ikisi aras�ndakilerin tek sahibidir.

O'ndan ba�ka �lah yoktur. Ayetlerde ise Rabbimiz olan Allah'�n �st�n ve y�ce oldu�u ��yle bildirilmektedir:

... ��te sizin Rabbiniz Allah budur. Alemlerin Rabbi Allah ne Y�cedir. O, Hayy (diri) oland�r. O'ndan ba�ka �lah yoktur; �yleyse dini yaln�zca Kendisi'ne halis k�lanlar olarak O'na dua edin. Alemlerin Rabbine hamd olsun. (M�min Suresi, 64-65)

�man edenlerin ya�amlar� boyunca �zerlerindeki y�k�ml�l�klerden biri de tebli� yapmak, yani Allah'�n varl���n� ve birli�ini t�m insanlara anlatmak, onlar� hak dine davet etmek, iyili�i emredip, k�t�l�kten menetmektir. Bu �erefli sorumlulu�u yerine getirirken M�sl�manlar�n izlemesi gereken yolun ne oldu�u ise Kuran'da ve Peygamberimiz (sav)'in hayat�nda a��k�a g�r�lmektedir. M�sl�man her zaman oldu�u gibi tebli�inde de samimi ve halis olmal�, hidayeti verecek olan�n Y�ce Allah oldu�unu unutmamal�d�r. Allah'�n ad�n� anmadan, Allah'�n varl���n� ve birli�ini anlatman�n m�mk�n olmayaca�� ise a��kt�r. M�sl�manlar Allah'�n varl���n�, Rabbimiz'in Kuran'da Kendi �st�n s�fatlar�n� bildirdi�i �ekilde ve �slupta anlatmal�d�rlar. Rabbimiz'in y�ce s�fatlar� Kuran'da ��yle bildirilmi�tir:

Allah... O'ndan ba�ka �lah yoktur. Diridir, kaimdir. O'nu uyuklama ve uyku tutmaz. G�klerde ve yerde ne varsa hepsi O'nundur. �zni olmaks�z�n O'nun Kat�nda �efaatte bulunacak kimdir? O, �nlerindekini ve arkalar�ndakini bilir. (Onlar ise) Diledi�i kadar�n�n d���nda, O'nun ilminden hi�bir �eyi kavray�p-ku�atamazlar. O'nun k�rs�s�, b�t�n g�kleri ve yeri kaplay�p-ku�atm��t�r. Onlar�n korunmas� O'na g�� gelmez. O, pek y�cedir, pek b�y�kt�r. (Bakara Suresi, 255)

Allah'�n varl���n� ve birli�ini anlatan bir M�sl�man'da g�r�lmesi gereken bir di�er �zellik de co�kulu, tutkulu, i�li ve derin Allah sevgisidir. Bir ayette iman edenlerin en �ok Allah'� sevdikleri ��yle bildirilmektedir:

�nsanlar i�inde, Allah'tan ba�kas�n� 'e� ve ortak' tutanlar vard�r ki, onlar (bunlar�), Allah'� sever gibi severler. �man edenlerin ise Allah'a olan sevgileri daha g��l�d�r... (Bakara Suresi, 165)

T�m bunlara ra�men Allah'�n ad�n� anmaktan ka��nan, �e�itli mu�lak ifadelerle kendini ve �evresindekileri aldatan, �stelik bunu din ad�na yapt���n� zanneden zihniyetin b�y�k bir yan�lg� i�inde oldu�u bellidir. Bu ger�e�i g�z ard� etmenin veya bu ger�ekten ka�maya �al��man�n bir faydas� yoktur. Kuran'da bu zihniyete sahip ki�iler ��yle uyar�lm��lard�r:

��te bu, sizin Rabbiniz Allah't�r; her�eyin Yarat�c�s�'d�r; O'ndan ba�ka �lah yoktur. �yleyse nas�l olur da �evriliyorsunuz? (M�min Suresi, 62)

Sonraki Sayfa

e-mail: [email protected]